روابط تهران و بیروت تحت هیچ شرایطی گسسته نمی‌شود

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان کارشناس مسائل بین الملل در مورد سفر وزیر خارجه کشورمان به لبنان، گفت: روابط ایران و لبنان از دیرباز استراتژیک بوده است، دو دولت و ملت تهران و بیروت همواره بهترین روابط را در سطح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشتند و هیچگاه مشکلی بین دو ملت وجود نداشته است.

اخبار سیاسیاو افزود: دو ملت ایران و لبنان عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و مردم ایران هم همواره خواهان پشتیبانی از مردم مظلوم و ستم دیده بیروت بودند، اما افرادی که خودشان بیشترین دخالت را در امور داخلی لبنان می‌کنند یعنی کشور‌هایی که سابقه استعماری و بهره کشی از طوایف مختلف در بیروت را داشتند، اکنون که دستشان کوتاه شده است و مردم لبنان آزاد و مستقل زندگی می‌کنند، در صدد دخالت و برهم زدن روابط دیپلماتیک در این کشور هستند.

دستمالچیان ادامه داد: برخی درصدد این هستند که از حادثه بندر بیروت سوء استفاده سیاسی و اتهام زنی کنند تا طعم تلخ شکست و انزوای خود را در این کشور جبران کنند،  بنابراین همواره مردم لبنان و ایران در طول ۴۰ سال گذشته بهترین رابطه را داشتند. در زمانی که سفیر لبنان بودم شاهد بودم که چگونه مردم لبنان به جمهوری اسلامی ایران عشق می‌ورزند.

سفیر پیشین ایران در لبنان تصریح کرد: در سال ۶۵ به عنوان اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران وارد بیروت شدم و هنگامی که نزدیک دروازه‌های بیروت شدیم مردم این کشور  به استقبال ما آمدند و ماشین ما را به جای حرکت در زمین بر روی دستان خود حمل می کردند، این نشان از عشق و علاقه مردم به ایران دارد.

او افزود: حزب الله لبنان هم خواستار روابط با ایران است وی نماد ملی مقاومت است، در نتیجه این رابطه بسیار صمیمی  بین دو کشور تحت هیچ شرایطی گسسته نمی‌شود و مردم هم می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران چه نقشی در احیای عزت و استقلال بیروت داشت.

دستمالچیان با اشاره به سفر ظریف به لبنان، گفت: وزیر خارجه کشورمان به دلیل حادثه تلخی که در بیروت افتاد، به این کشور سفر کرد و اظهار همدردی کرد و اعلم کرد که هرگونه کمکی که باید به این کشور انجام شود را دریغ نمی کند.

سفیر پیشین ایران در لبنان ادامه داد: ظریف ضمن مشورت با همه شخصیت‌های سیاسی و روسای طوایف لبنان رایزنی‌های لازم را برای نحوه کمک رسانی انجام داد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با مقامات لبنان و اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان شامگاه پنجشنبه ۲۳ مردادماه وارد بیروت شد و از سوی شربل وهبه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان مورد استقبال قرار گرفت.