روسیه: برگزاری نشست سران درباره ایران نباید به تأخیر بیفتد

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات مسکو انتظار دارند که  برگزاری نشست سران کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت آلمان و ایران، بویژه پس از خودداری "تقریباً همراه با اتفاق نظر" از حمایت کشورهای عضو از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده درباره تمدید تحریم تسلیحاتی تهران، به تأخیر نیفتاده و فوراً تشکیل شود.

اخبار بین الملل- در این بیانیه تأکید شده است: «پیشنهاد برگزاری نشست سران آنلاین - اعضای دائم شورای امنیت به همراه رهبران آلمان و ایران - در واقع دعوت نامه ای برای شروع گفت‌وگوی پرمحتوا و همکاری سازنده در یک جهت گیری صحیح است. و ما امیدواریم که از این پیشنهاد "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه حمایت گسترده‌ای صورت گرفته و تحقق یابد. در تشکیل چنین نشستی نباید تعلل کرد.»  

مقامات وزارت خارجه روسیه در تفسیر عدم حمایت تقریبا تمامی کشورهای عضو شورای امنیت از پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده علیه ایران، یادآور شدند که طرف آمریکایی از قبل می دانست که از این ابتکارعمل غیرسازنده آنها حمایت نخواهد شد. این مسئله به این واقعیت مربوط می شود که هیچ دلیلی برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران وجود نداشت، ولی با این وجود مقامات واشنگتن تصمیم گرفت، شانس خود را امتحان کند و در این زمینه شکست خورد.»

این درخواست مقامات مسکو در حالی صورت گرفته که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا صبح امروز اعلام کرد که واشنگتن احتمالاً از شرکت در نشست سران درباره ایران خودداری کرده و قصد دارد هفته آینده تلاش دیگری را برای بازگشت به تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آغاز کند.  

"مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تفسیر خود درباره شکست طرح تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، از پاسخ دادن به سؤالی درباره پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری نشست آنلاین رهبران پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان و ایران در خصوص بررسی روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تأمین امنیت در منطقه خلیج فارس، خودداری کرد.

این در حالی است که کاخ الیزه پیش از این اعلام کرد، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه آمادگی دارد تا در نشست سران اعضای دائم شورای امنیت درباره ایران که از سوی ولادیمیر پوتین پیشنهاد شده، شرکت کند.