اروپایی‌ها اصلا به ترامپ اعتماد ندارند

روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «عاموس هِرئِل» به بررسی دو رخداد مهم در هفته گذشته یعنی توافق امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط و همچنین شکست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت پرداخته و نوشت، هفته گذشته پیام‌های متضادی برای سیاست آمریکا در منطقه غرب آسیا داشت.

اخبار بین الملل- هاآرتص با بیان اینکه شکست آمریکا در شورای امنیت فقط یک روز بعد از خوشحالی آنها از توافق ابوظبی و تل‌آویو حاصل شد، توضیح داد: «مقام‌های آمریکایی انتظار داشتند چین و روسیه قطعنامه را وتو کنند اما انتظار این را هم داشتند که با حمایت اکثریت ۱۵ عضو شورای امنیت، به نوعی پیروزی اخلاقی به دست بیاورند. در عوض، با اینکه روسیه و چین فقط رأی منفی دادند اما ۱۱ عضو دیگر رأی ممتنع دادند».

نویسنده این یادداشت در تحلیل رفتار کشورهای اروپایی که رأی ممتنع دادند، نوشت: «تصمیم دولت‌های اروپایی جدای از اینکه تمایلشان برای اجتناب از درگیری با ایران را نشان داد، دو مسئله دیگر را نیز نمایان کرد. اول اینکه آنها به هیچ وجه به [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] اعتماد ندارند. دوم، آنها به پایبندی به توافق هسته‌ای، علی‌رغم نقص‌هایش، ادامه می‌دهند».

این روزنامه همچنین افزود: «جامعه بین‌المللی در ماه‌های آینده همچنان درباره ایران گسسته خواهد ماند و ترامپ برای کسب حمایت از مواضعش با مشکل مواجه خواهد بود. این مسئله هم برای ترامپ و هم برای [بنیامین] نتانیاهو [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی]، بیانگر آن است که زمان زیادی برای اقدام ندارند و همین می‌تواند باعث شود که آنها گام‌های افراطی‌تری پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر بردارند».

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه ضمن اذعان به اینکه از شکست خوردن قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت آگاهی داشتند، از تلاش برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در هفته آینده خبر داد.