مراکش گزینه احتمالی عادی‌سازی روابط با اسرائیل است

روزنامه اینترنتی رای الیوم  در یادداشتی نوشت: بر اساس گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی، پس از توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل با میانجیگری آمریکا ، مراکش جزو نخستین کشور‌های عربی خواهد بود که اقدام به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل خواهد کرد.

اخبار بین المللشبکه «کان» اسرائیل به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است گزارش داد: « مراکش  گزینه احتمالی عادی‌سازی روابط با اسرائیل است، زیرا در حال حاضر دارای روابط جهانگردی و تجاری با تل‌آویو است».

روزنامه انگلیسی‌زبان «تایمز اسرائیل» نوشت برقراری روابط سیاسی رسمی با رژیم صهیونیستی می‌تواند به بهبود روابط مراکش با آمریکا کمک کند. در این گزارش آمده است مراکش در ازای این کار، در صدد به دست آوردن موافقت آمریکا با حاکمیت مراکش بر منطقه مورد منازعه صحرای غربی است.

مراکش از سال ۱۹۷۵ صحرای غربی را که مستعمره سابق اسپانیا بود، به کنترل خود درآورد و وارد منازعه مسلحانه با جبهه پولیساریو (مورد حمایت الجزایر) شد تا اینکه دو طرف به توافق آتش بسی در سال ۱۹۹۱ دست یافتند.

تایمز اسرائیل در این گزارش مدعی شد مراکش که همپیمان آمریکاست «از مدت‌ها پیش دارای روابط اطلاعاتی غیر رسمی، اما عمیق با اسرائیل است».

علاوه بر مراکش، بحرین و عمان نیز جزو کشور‌هایی هستند که ممکن است همچون امارات اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کنند.