سفر الکاظمی به آمریکا در آستانه دور دوم مذاکرات راهبردی

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق بامداد امروز (سه‌شنبه) در رأس هیئت مذاکره‌کننده عراقی در راستای برگزاری دور دیگری از گفتگو‌های راهبردی، وارد واشنگتن شد.

اخبار بین الملل- قرار است که دور جدیدی از مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن امروز سه‌شنبه در پایتخت آمریکا برگزار شود.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: فواد حسین ریاست هیئت عراقی را بر عهده دارد و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز عهده‌دار ریاست هیئت آمریکایی در این دور از مذاکرات است.

در این بیانیه آمده است: این دور از گفتگو‌ها در راستای مقدمه‌چینی برای مذاکراتی خواهد بود که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق ریاست آن را برعهده دارد و از طرف آمریکا نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا عهده‌دار هدایت این گفتگو‌ها خواهد بود.

«احمد ملا طلال» سخنگوی نخست وزیر عراق دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که هیئتی رسمی به ریاست فواد حسین، وزیر خارجه عراق با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفر به واشنگتن دیدار خواهد کرد.

وی در کنفرانس خبری خود افزود: این هئیت اجرای مرحله دوم از گفتگوی راهبردی را بررسی خواهد کرد.

ملا طلال درباره سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به آمریکا گفت: در سفر به واشنگتن درباره حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، بهداشتی و انرژی گفتگو خواهد شد و این آخرین مرحله از مذاکرات نخواهد بود و سفر‌های دیگری برای مذاکره راهبردی با آمریکا انجام خواهد شد.

وی افزود: سفر نخست وزیر به عربستان همچنان پابرجاست و انجام خواهد شد و الکاظمی پس از آمریکا، راهی کشور اردن خواهد شد.

نماینده ائتلاف دولت قانون پیش از این اعلام کرده بود که پارلمان از نخست وزیر در سفر به آمریکا به شرط مطرح کردن پرونده‌های مهم و در رأس آن اخراج نیرو‌های بیگانه و تعامل با عراق به عنوان کشوری مستقل حمایت خواهد کرد.

او گفت: مرحله پیش روی کشور نیازمند برقراری روابط بین‌المللی با مراعات حاکمیت و مداخله نکردن در امور داخلی کشورهاست و نخست وزیر باید در این سفر با قدرت و جدیت برخورد کند. امیدواریم الکاظمی در این سفر امور را پیش ببرد.