تناقض در اخبار موافقت و مخالفت تل‌آویو با فروش جنگنده به امارات

بعد از انتشار خبر روزنامه «هاآرتص» درباره مخالفت تل‌آویو با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به امارات عربی متحده، یک روزنامه صهیونیستی دیگر از وجود یک بند محرمانه درباره موافقت این رژیم با فروش این جنگنده‌های آمریکایی به امارات خبر داد. 

اخبار بین الملل- «یدیعوت آحارونوت» امروز سه شنبه در خبری اختصاصی گزارش داد، «امارات عربی متحده و اسرائیل راه را برای فروش جنگنده اف-۳۵ به این کشور (حاشیه) خلیج (فارس) هموار می‌کنند».

در این گزارش آمده است: «(توافق) عادی سازی روابط بین اسرائیل و امارات عربی متحده شامل یک بند محرمانه است که راه را برای فروش جنگنده‌های استراتژیک اف-۳۵ و فناوری پیشرفته پهپاد آمریکا به این کشور (حاشیه) خلیج (فارس) هموار می‌کند».

این روزنامه صهیونیستی در این گزارش می‌افزاید: «اسرائیل در گذشته از آمریکا ضمانت‌هایی دریافت کرده بود که به منظور اطمینان از برتری (نظامی) اسرائیل (در منطقه)، این جنگنده‌های پیشرفته به کشورهای عربی فروخته نخواهد شد».

این رسانه در ادامه گزارش خود به سراغ دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رفته و خواستار واکنش آن به خبر فوق شده است.

طبق گزارش این روزنامه، «دفتر نخست‌وزیری ادعا کرد که هیچ تغییری در موضع اسرائیل (درباره فروش جنگنده اف-۳۵ به کشورهای عربی) صورت نگرفته است».

خبر یدیعوت آحارونوت درباره وجود «بند محرمانه» در توافق عادی سازی روابط بین تل آویو و ابوظبی در خصوص فروش اف-۳۵ به امارات در حالی منتشر شده که پیشتر روزنامه هاآرتص خبر داد که کابینه اسرائیل با فروش جنگنده های اف-۳۵ به امارات مخالفت و تاکید کرده که باید تنها طرفی در خاورمیانه باشد که دارای جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی است.

این روزنامه صهیونیستی به نقل از مقامات ارشد این رژیم نوشت که این درخواست کابینه اسرائیل به دلیل نگرانی از مذاکرات مخفیانه واشنگتن با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده که به فروش تسلیحات نظامی حساس بدون اطلاع مقامات امنیتی اسرائیلی انجام شود.

به گفته این مقامات، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده بودند تا مخالفت خود با قرارداد فروش این تسلیحات را متوقف کند.

این روزنامه همچنین نوشت که نتانیاهو پس از حصول توافق با امارات با فروش تجهیزات با فناوری بالا به امارات موافقت کرده اما همچنان با فروش جنگنده های پیشرفته آمریکایی به این کشور مخالفت کرده است.

بر اساس گزارش هاآرتص، اسرائیل به دنبال آن است که تنها طرفی در خاورمیانه باشد که جنگنده های پیشرفته آمریکایی را در اختیار دارد.