نظر آیت‌الله تسخیری درباره رهبر معظم انقلاب

آیت‌الله محمدعلی تسخیری عضو مجلس خبرگان هبری امروز در سن‌سالگی 76 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

اخبار سیاسی- آیت‌الله تسخیری از یاران دیرین حضرت امام(ره) و از همراهان مقام معظم رهبری بود و سال‌های سنگر‌های متعددی برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی حاضر بود، مقام معظم رهبری در پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت آیت‌الله تسخیری صادر کرده‌اند، تصریح کرده‌اند: کارنامه‌ی این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ی ایشان حتی بر ناتوانیهای جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ی لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیتها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاشهای این روحانی فاضل و متعهد است. اینجانب به خاندان و بازماندگان مکرم و نیز به همه‌ی همکاران و دوستان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای وی مسئلت می‌کنم.

بر همین اساس، یکی از مصاحبه های آیت‌الله تسخیری  را مورد بازخوانی قرار می‌دهیم.

آیت‌الله محمدعلی تسخیری عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت علمی، فکری، مدیریتی و سیاسی مقام معظم رهبری، گفت: رسیدن مجلس خبرگان رهبری به رهبری حضرت آقا یک لطف عظیم الهی بود، چرا که آن انتخاب، انتخابی موفق و الهام‌بخش بود.

وی با بیان اینکه هیچ فردی نمی‌‌تواند حتی فرد نزدیک و نظیر به مقام معظم رهبری را تصور کند، تأکید کرد: ما در مجلس سوم خبرگان وقتی داشتیم برای روز مبادا فکر می‌کردیم، واقعاً با تمام تلاشی که کردیم نتوانستیم فردی را پیدا کنیم که همچون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ابعاد مختلف در سطح بالایی باشد، چرا که مقام معظم رهبری در بعد سیاسی، اخلاقی، علمی و اجتماعی در سطح بسیار بالایی قرار دارند. امیدوارم خداوند متعال شخص مقام معظم رهبری را برای ما حفظ و  مقدر کند که ایشان  پرچم حکومت اسلامی را به رهبر اصلی که همان امام زمان(عج) است تحویل دهند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره ریاست آیت‌الله جنتی بر مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: واقعاً خوشحالم که فردی مثل آیت‌الله جنتی رئیس خبرگان شد؛ آیت‌‌الله جنتی فرد بزرگواری است که هم مجتهد است و هم مسیر انقلابی اول، یعنی حضرت امام(ره) را کاملاً به‌ درستی طی کرده و در آن ثابت‌قدم مانده است.

وی گفت: آیت‌الله جنتی در زندگی سیاسی خود هیچ حرکت زیگزاگی نداشته و همه تهمت‌ها را برای انقلابی‌ ماندن به جان خریده، لذا با انتخاب درست اعضای خبرگان رهبری، دشمنان انقلاب و نظام استکبار به‌ طور طبیعی مأیوس شدند.

آیت‌الله تسخیری با بیان اینکه رأی نیاوردن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح‌ یزدی معلول‌ هوچی‌‌گری‌های برخی غیرانقلابی‌ها بود، گفت: غیرانقلابی‌ها در تهران موجی ایجاد کرده و از مردم خواستند که به لیست مدنظرشان رأی بدهند؛ به‌ طور طبیعی بزرگانی چون آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح در لیست جایی نداشتند و در نهایت همین هوچی‌گری‌ها و تخریب موجب شد که خسارت بزرگی بر مجلس خبرگان تحمیل شود و بزرگانی چون آیت‌‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی وارد مجلس نشوند، اما باید بدانند که راه و مسیر انقلابی در خبرگان طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری ادامه خواهد داشت و مجلس خبرگان با هر تهدیدی که علیه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باشد، مقابله خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره مطالبه مقام معظم رهبری از اعضای مجلس خبرگان رهبری مبنی بر انقلاب بودن و انقلابی ماندن، گفت: تاکید رهبر انقلاب بر صفت انقلابی‌گری طبیعی است، چون همین مجلس قرار است در روز مبادا رهبر انقلابی را انتخاب کند و اگر خودش دارای این صفت نباشد به طور طبیعی نمی‌تواند یک رهبر انقلابی را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه فرد انقلابی یعنی فردی که جامع صفات یک مومن را داشته باشد، تصریح کرد: انقلابی باید متقی باشد و به نسبت به آنچه انقلابی‌گری در مبانی اسلامی است، آگاهی داشته باشد؛ در نظام‌‌‌های غربی هر تحولی را انقلاب می‌نامند، اما از نظر اسلام و مسلمانان، انقلاب یعنی تحولاتی که در چارجوب اهداف عالی اسلام قرار داشته باشد، لذا یک انقلابی باید به تحولات مستمر جامعه اسلامی ایمان داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که مجلس خبرگان چگونه می‌تواند انقلابی باشد و انقلابی بماند، اظهار داشت: اعضای خبرگان باید دائما فرمایشات امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری را در نظر بگیرند؛ از نوع تعامل امام با قضایای داخلی و خارجی درس بگیرند و بدانند انقلابی‌گری آنها با تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری و سربازی برای ولی‌فقیه تضمین می‌شود.

آیت‌الله تسخیری با بیان اینکه مجلس خبرگان وظیفه حراست و پاسداری از ولایت فقیه را دارد، گفت: اعضای خبرگان قسم خورده‌اند که مدافع ولایت فقیه یعنی مدافع نظام ولی فقیه و مدافع منویات ولایت باشند و این سوگند ما را ملزم می‌کند که همه آفت‌ها، تهدیدها و چالش‌های متوجه نظام اسلامی را شناسایی و با آن مقابله کنیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چرا فردی از اعضای خبرگان رهبری مدام بحث شورایی کردن رهبری را طرح می‌کند؟ تاکید کرد: طرح شورای رهبری از اساس و پایه اشتباه است و در هیچ جای جهان حتی کشورهای کوچک جایی ندارد؛ مدل شورایی در تشکیلات قوه قضائیه ناکارآمدی خود را نشان داد و ما را مجبور به تغییر قانون کرد و شورای قضایی جایش را به رئیس قوه قضائیه داد، چرا که برخی تصمیم‌ها نیازمند تصمیم شخص است و شورا نمی‌تواند در این مورد اقدام مناسبی کند.

آیت‌الله تسخیری با بیان اینکه شورای رهبری مبانی لازم شرعی را ندارد، خاطرنشان کرد: من معتقدم طرح شورایی کردن رهبری هدفی غیر از تشکیک در رهبریت نظام نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تصور جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی بدون ولی‌فقیه غیرواقعی است، افزود: با وجود مجتهدین و حوزوی‌های آگاه و انقلابی چنین فرضی قابل تصور نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به طور طبیعی اگر کسی طرح‌های ائمه معصومین را بررسی کند به غیر از طرح ولایت فقیه به هیچ جایی نمی‌رسد. طرح ولایت فقیه، طرح اهل بیت است. رهبر یا باید معصوم باشد یا نزدیک‌ترین فرد به امام معصوم؛ ولی فقیه نزدیک‌ترین فرد به معصوم است. مجموع صفات رهبری موجب می‌شود که فرد تعیین شده نزدیک‌ترین فرد به امام معصوم باشد. برای تحقق حکومت الهی روی زمین رهبر و حاکم باید نزدیک‌ترین فرد به معصوم باشد که این دستور قرآن است.

آیت‌الله تسخیری با بیان اینکه انقلابی بودن به معنای سازش‌ناپذیری با نظام سلطه و استکبار است، تاکید کرد: به طور طبیعی فردی که انقلابی است نباید در مواجه با دشمن و استکبار اهل تعامل و سازش باشد. نمی‌شود فردی اسمش را انقلابی بگذارد، اما در عمل به آمریکا و نظام سلطه اعتماد داشته باشد.

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه حراست از استقلال کشور در مقابل نفوذ دشمن از ویژگی‌های بارز انقلابی‌گری است، تاکید کرد: من نمی‌توانم بگویم برخی که به آمریکا و نظام سلطه اعتماد می‌‌کنند عالمانه این کار را می‌کنند یا نه، اما معتقدم اینها دچار غفلت شده‌اند، اینها مبتلا به یک تنازل درونی در مقابله با دشمن هستند و طبیعی است که اگر کسی دچار این مریضی شده باشد این مرض در اظهارات و رفتارهای او تجلی پیدا خواهد کرد.

وی گفت: کسانی در مسیر اعتماد به آمریکا و نظام استکبار حرکت می‌کنند که راهشان حتماً اشتباه است. امیدوارم اینها برای حراست از انقلاب و حفاظت از میراث امام بزرگوار از این مسیر اشتباه بازگشته و به شاخص‌های انقلابی بودن توجه کنند و از فرمایشاتی که نشانگر اعتماد به دشمن است، دست بردارند.