پیام حماس در پاسخ به تهدید رژیم صهیونیستی

منابع فلسطینی و مصری محتوای پیام‌های رد و بدل شده طی سفر دوره‌ای میان هیأت امنیتی مصری به رام‌الله، قدس اشغالی و نوار غزه در دو روز گذشته را فاش کردند، پیام‌هایی که در راستای عدم تغییر وضعیت غزه و به راه افتادن درگیری نظامی فراگیر میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی رد  و بدل شد.

اخبار بین الملل- بر اساس گزارش «العربی الجدید»، حماس در دیدار با هیأت مصری بر لزوم اجرای توافق‌های سابقی که با نظارت مصر با رژیم صهیونیستی حاصل شده، تأکید کرده است. توافق‌هایی که تل‌آویو همچنان از اجرای آن شانه خالی می‌کند.

منابع مصری اعلام کردند، حماس به اطلاع هیأت امنیتی مصر رسانده در صدد ازسرگیری راهپیمایی‌های بازگشت در مرز غزه است و ارسال بالن‌های آتش‌زا به فلسطین اشغالی و نیز فعالیت‌های «خشم شب» را متوقف نخواهد کرد تا اینکه به نتیجه‌ای ملموس برسد.

از دیگر مطالبات حماس  لغو تمام اقدامات مربوط به تشدید محاصره غزه، افزایش دامنه صید به ۲۰ مایل، بازگشایی گذرگاه «کرم ابوسالم» به شکل کامل و به صورت ۲۴ ساعته و تعهد به اجرای پروژه‌های زیرساختی و اقتصادی مربوط به برق و گاز در نوار غزه شده است.

در ادامه این گزارش آمده، از دیگر مطالبات حماس مجوزهای اسرائیلی برای صادرات و واردات از نوار غزه، افزایش تعداد مجوزهای ورود برای کارگران فلسطینی در نوار غزه تا صدهزار مجوز، تصویب پروژه‌های عملیاتی با نظارت سازمان ملل و افزایش کمک‌های مالی قطر به غزه تا سطح ۲۰۰ میلیون دلار (اکنون ۱۰۰ میلیون دلار است) بوده است.

از سوی دیگر یک منبع فلسطینی اعلام کرد، وضعیت حیاتی در نوار غزه در آستانه انفجار است و هدف اصلی رژیم صهیونیستی از تعلل در اجرای توافقهای قبلی همین موضوع هست تا مردم غزه را علیه حماس بشوراند اما حماس این بار با مشورت دیگر گروه‌های فلسطینی بر اجرای سریع توافقها یا کنار زدن نهایی آنها اصرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده، هیأت مصری هشداری از طرف اسرائیلی به حماس منتقل کرده مبنی بر اینکه این رژیم ممکن است سیاست ترور علیه رهبران حماس را از سر بگیرد و در صدر لیستش «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه و «مروان عیسی» فرمانده ارشد القسام وجود دارد. اما حماس پاسخ داده در صورتی که این اقدام اجرایی شود غافلگیری‌هایی در جعبه خود دارد که رژیم صهیونیستی را پیشمان خواهد کرد.

از سوی دیگر، یک منبع فلسطینی اعلام کرد، «محمد دحلان» عضو جدا شده فتح و مشاور امنیتی «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و معاون وی «سمیر المشهراوی» در تلاشند که حماس، فتح و تشکیلات خودگردان را قانع کنند که به امارات به خاطر سازش با رژیم صهیونیستی توهین نکنند.

دحلان به سران امارات توصیه کرده، به برگزاری نشست فلسطینی-فلسطینی در ابوظبی فرابخواند و این کار را در راستای مجموعه اقدامات دیگر برای جلوگیری از پیامدهای این سازش اجرا کند تا موضوع برای کشورهایی که میخواهند پا جا پای امارات بگذارند، تسهیل شود.

در ادامه این گزارش آمده، امارات تلاش می‌کند اینگونه تبلیغ کند که به خاطر این توافق با رژیم صهیونیستی به مجموعه امتیازهایی دست پیدا کرده است و کشورهایی که قرار است در این روند به امارات ملحق شوند، موریتانی، سودان و بحرین هستند.

منابع آگاه فاش کردند که پیام اطمینان ولی‌عهد ابوظبی برای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان طی روزهای گذشته به دست وی رسیده و ابوظبی تأکید کرده در راستای کنار زدن عباس به نفع محمد دحلان کار نخواهد کرد و در همین چارچوب برای ترتیب دادن سفر محمود عباس به امارات و دیدار با بن زاید هم تلاش می‌کند.