بذرپاش: باید با «احتکار قدرت» برخورد شود

مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کل کشور امروز (چهارشنبه 29 مردادماه) در دیدار با مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه از این به بعد باید با احتکار قدرت برخورد شود، اظهار داشت: مدیرانی که تصمیم نمی‌گیرند یا نمی‌خواهند تصمیم بگیرند، از این به بعد باید پاسخگو باشند.

اخبار سیاسی- وی خطاب به مدیران عامل بانکهای دولتی با تاکید بر اینکه فروش شرکت‌ها را جزو اولویت خود در بانک‌ها قرار دهید، تصریح کرد: بدانید این شرکت‌ها برای شما جز دردسر چیزی نخواهد داشت؛ شرکت‌ها را بفروشید و منابع حاصل از آن را صرف توسعه خدمات بهتر به مردم کنید. دیوان باید حتما روی شرکت‌های ذیل بانک‌ها نظارت کند که الان این اتفاق رخ نمی‌دهد.

بذرپاش تاکید کرد: بانک‌ها امروز در اذهان متهم هستند که ربح مرکب می‌گیرند. متأسفانه در برخی بانک‌ها هم صحت دارد؛ این خلاف قانون است

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: همه درآمد بانک‌ها بر مبنای سود تسهیلات است و این انگیزه را از بانک‌ها برای کاهش نرخ سود تسهیلات می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با توسعه فناوری و تکنولوژی هر گوشی موبایل باید یک شعبه بانک باشد، گفت: این میزان شعبه که منابع بانک‌ها را در ملک محبوس کرده است، یک کار غلط و اشتباه است

بذرپاش تاکید کرد: اعتبارسنجی توسط بانک‌ها برای مشتریان در بسیاری از کشورها در حال انجام است و این روش ضمانت بیشتری برای بازگشت تسهیلات است در این حوزه باید تلاش جدی‌تر کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه می‌دانید که معوقات در تسهیلات قرض‌الحسنه بسیار کم است، افزود: برعکس در تسهیلات و وام‌های کلان معوقات جدّی است. این نشان می‌دهد جهت‌گیری تسهیلات باید به چه سمتی برود. بانک‌ها فکر می‌کنند برایشان دردسر دارد البته این تصور غلطی است چرا که منافع مادی و معنوی آن برای کشور بسیار چشمگیر است.