حملات مشابه در بلاروس و ونزوئلا

خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا ، در جریان ملاقات با «اولگا پافرو» سفیر بلاروس در ونزوئلا و ارائه دستوراتی به او گفت دو کشور با حملات مشابهی مواجه هستند.

اخبار بین الملل- آریزا در این باره گفت « بلاروس و ونزوئلا با حملات مشابهی روبه‌رو هستند و یک سناریو را تکرار می‌کنند.» وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین در ادامه بر حمایت دولت و رئیس‌جمهور کشورش «در این شرایط دشوار» از بلاروس تاکید کرد.

دوشنبه هفته گذشته انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس برگزار شد و  الکساندر لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا مجددا به ریاست‌جمهوری رسید. به دنبال اعلام این نتیجه، آتش اعتراضات در این کشور برافروخته شد و خیابان‌های مینسک، پایتخت، و سایر شهر‌های بلاروس صحنه اعتراضات مردمی شد.

بنا بر اعلام‌های رسمی، در تظاهرات‌های روز‌های نخستین نزدیک به ۶۷۰۰ نفر از معترضان بازداشت شدند که این امر با انتقاد‌های بسیاری از سوی دیگر کشور‌ها روبه‌رو شد. هرچند دولت روز گذشته اعلام کرد تمامی بازداشت شدگان اعتراضات را آزاد کرده است.

اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد نتیجه انتخابات بلاروس را نمی‌پذیرد و آن را به رسمیت نمی‌شناسد و باید انتخابات بار دیگر در این کشور تکرار شود. آمریکا و کاناد نیز در دخالتی آشکار اعلام کرده‌اند انتخابات بلاروس متقلبانه بوده است.