تشدید درگیری بین متحدان سعودی و اماراتی در یمن

یک منبع نظامی یمن گفت که روز چهارشنبه درگیری شدیدی بین نیروهای دولت مستعفی تحت حمایت عربستان سعودی با نیروهای گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) تحت حمایت امارات به وقوع پیوست.

اخبار بین الملل- وبگاه «العربی الجدید» به نقل از این منبع گزارش داد که مناطق الطریه، الشیخ سالم، وادی حسان و قرن الکلاسی در استان أبین شاهد درگیری شدید بود.

درگیری پس از آن آغاز شد که نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن به سمت پایگاه‌های نیروهای دولت مستعفی یمن حمله کردند.

بر اساس این گزارش، طی چند روز گذشته جبهه‌های أبین شاهد تبادل آتش بود اما درگیری‌های روز چهارشنبه به مراتب شدیدتر بود.

نیروهای «الحزام الأمنی» وابسته به شورای انتقالی جنوب در حساب توئیتری خود نوشت: نیروهای جنوبی از وضعیت دفاعی به حمله شدید و مرگبار تغییر کرده‌اند .

از سوی دیگر «محمد النقیب» سخنگوی نظامی نیروهای جدایی‌طلب در أبین نیروهای حزب «الإصلاح» را به حمله توپخانه‌ای به مواضع نیروهای جدایی‌طلب در استان أبین متهم کرد.

متحدان امارات می‌گویند که نیروهای وابسته به دولت هادی چهار گروه نظامی را از مأرب و البیضاء به سمت استان أبین اعزام کرده‌اند تا وضعیت نظامی را تشدید کنند.

استان أبین از ماه می گذشته شاهد درگیری شدید بین نیروهای هادی و شورای انتقالی جنوبی است.

تشدید این درگیری‌ها در حالی است که اخیرا عربستان سعودی از سازوکار جدید و حصول توافقی بین دولت هادی و شورای انتقالی به منظور اجرای توافقنامه ریاض خبر داده بود.

از جمله مفاد سازوکار پیشنهادی ریاض عبارتند از: انصراف شورای انتقالی از اعلام حکومت خودگردان، اجرای توافقنامه ریاض، تعیین استاندار و مدیر امنیت استان عدن، مأمویت نخست‌وزیر یمن برای تشکیل دولت جدید ظرف مدت ۳۰ روز، خروج نیروهای نظامی از عدم به خارج از استان، جدایی نیروهای دو طرف در أبین و بازگشت آن‌ها به پایگاه‌های سابق خود، صدور فرمان تشکیل دولت با مشارکت برابری اعضای شمال و جنوب یمن از جمله وزرای پیشنهادی شورای انتقالی جنوب که به محض تشکیل دولت مأموریت خود در عدن را به منظور تکمیل توافقنامه ریاض آغاز کنند.