آمریکا هیچ حقی برای درخواست بازگشت تحریم‌ها علیه ایران ندارد

«جائو لی جیان» روز پنجشنبه در نشست خبری در پکن افزود: آمریکا با خروج از برجام حق فعال کردن این مکانیزم را از دست داده است و نمی تواند خواستار بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران شود.

اخبار سیاسی - این مقام وزارت خارجه چین پیشتر هم گفته بود: شکست قطعنامه ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت دوباره نشان داد که یکجانبه گرایی هیچ جایگاهی ندارد و رفتار سلطه جویانه موفق نخواهد شد.

وی به آمریکا هشدار کرد که تحریم های یک جانبه خود علیه جمهوری اسلامی ایران را پایان دهد و با اتخاذ نگرش منطقی و درست، به «مسیر صحیح احترام به توافق هسته ای ایران و تصمیمات شورای امنیت بازگردد».

این مقام وزارت امور خارجه چین ضمن استقبال از پیشنهاد پوتین برای تشکیل نشست فوق العاده اعضای شورای امنیت گفت که چین مایل به ادامه ارتباط و هماهنگی نزدیک با همه طرف های ذیربط برای پیشبرد مشترک حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در هجدهم اردیبهشت 1397 به طور رسمی اعلام کرد آمریکا دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و دستور داد تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران را بازگردانند.

با گذشت دو سال از این اقدام تروریستی، اکنون مایک پامپئو وزیر نفرت دولت ترامپ در تفسیری خودخوانده مدعی شده است به عنوان مشارکت‌کننده قطعنامه 2231 حق دارد از مکانیسم ماشه برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران استفاده کند.

این ادعا علاوه بر اینکه مخالف نص صریح قطعنامه است که در واقع بخشی از توافق هسته‌ای ایران محسوب می‌شود، با مخالفت بیشتر طرف‌ها به ویژه جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است.