گلایه ۱۱۰ هزار بازنشسته از میزان حقوق‌شان

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی نامه‌ای به محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر افزایش به حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری بر مبنای ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز تاکید کرد.

اخبار سیاسی- در این نامه آمده است: چون احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان در مقایسه با دیگر شاغلان همتراز خود با تأخیر حداقل 6 ماهه صادر می‌شود، عدالت ایجاب می‌کند دولت برای رعایت حال بازنشستگان، نسبت به جبران ۶ ماهه فروردین تا پایان شهریور به نحو مقتضی اقدام کند.

 متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر نوبخت

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

با سلام و تحیت؛

با توجه به این که مقرر است دولت به منظور عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت‌ها، بر اساس ماده 30 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه از مهرماه سال جاری، نسبت به صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری بر مبنای 90 درصد حقوق شاغلان همتراز اقدام نمایند، خواهشمند است موارد زیر رعایت گردد:

1- چون احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان در مقایسه با دیگر شاغلان همتراز خود با تأخیر حداقل 6 ماهه صادر می‌شود، عدالت ایجاب می‌کند دولت برای رعایت حال بازنشستگان، نسبت به جبران 6 ماهه فروردین تا پایان شهریور به نحو مقتضی اقدام نماید.

2- در صدور احکام، به گونه‌ای تدبیر شود تا تمام بازنشستگان عزیز متناسب با شاغلان همتراز خود، از افزایش محسوس و عادلانه برخوردار شوند. متأسفانه در دو سال گذشته بیش از 110 هزار نفر از جامعه هدف از دریافت هر گونه افزایشی تحت عنوان همسان سازی حقوق محروم شده و بارها مراتب اعتراض خود را نسبت به این تبعیض به نمایندگان مجلس اعلام نمودند.

3- پیرو نامه شماره 28074 مورخ 99/5/7 کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مبنی بر پیش بینی و تنظیم جدول جداگانه‌ای برای بازنشستگان ذیل هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم که به دلیل هیأت امنایی بودن دانشگاه‌ها، از دایره شمول قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا شده و از آیین نامه مختص خود تبعیت می‌کند، مجددا بر رعایت مفاد این نامه تأکید می‌گردد.

4- همزمان با اجرایی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با بازنگری در تبصره 2 ذیل ماده 7 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1399، تمامی دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون، مکلف به اجرای برخورداری عادلانه از امکانات دستگاه‌های محل خدمت بین شاغلان و بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سقف اعتبارات پیش بینی شده در بودجه باشند.

5- با عنایت به ماده 50 آیین نامه داخلی مجلس، مبنی بر نظارت این کمیسیون بر چگونگی روند اجرای قوانین، برنامه توسعه، گزارش کاملی از نحوه اجرای این حکم در چارچوب قانون بودجه سال جاری قبل از اجرا به این کمیسیون ارائه شود.

حمیدرضا حاجی بابایی

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات