واکنش لاوروف به استدلال‌های آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه-1»، هشدار داد که طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران می‌توان به از بین‌ رفتن اقتدار شورای امنیت منتهی شود.

اخبار سیاسی- وی در این گفت‌وگو که بخشی از آن در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه قرار گرفته بود، تصریح کرد که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران احتمالا به رسوایی جدی در شورای امنیت سازمان ملل منجر خواهد شد و در نهایت اقتدار این سازمان را تضعیف کند.

این دیپلمات روس که احتمال داد ایالات متحده آمریکا تلاش کند تا با توسل به «روش‌های قانونی و شبه‌ حقوقی» تحریم‌های الزام آور بین‌المللی را علیه ایران بازگرداند، گفت: «ما با شرکای آمریکایی و دیگر اعضای شورای امنیت در نیویورک و دیگر پایتخت‌ها در حال همکاری هستیم. متوجه شدیم که اکثریت قریب باتفاق کشورها متوجه نادرستی و غیرسازنده بودن این تلاش (آمریکا علیه ایران) هستند. به هرحال این تلاش نتیجه‌ای نخواهد داشت اما ممکن است در نهایت به رسوایی و شکاف بسیار جدی در شورای امنیت سازمان ملل منتهی شود و ارزیابی‌های نهایی، اقتدار این سازمان را تضعیف کند».

وزیر خارجه روسیه با یادآوری خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام گفت: «مسئله اینجاست که یکی از کشورهای حامی قطعنامه مورد توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران (قطعنامه ۲۲۳۱) اعلام کرد که به تعهداتش پایبند نخواهد بود اما در عین حال از دیگران تقاضا می‌کند که از پیشنهادات و توصیه‌های این کشور پیروی کنند».

وی سپس اینگونه ادامه داد: «آنها اعلام کردند که هیچ کشوری نمی‌تواند در تنبیه ایران برای نقض توافقی که آمریکا از آن خارج شده است، مانع ایالات متحده شود. گرچه بسیار متناقض و نسنجیده به نظر می‌رسد، اما اوضاع به این شکل است. آمریکا اعلام کرده که به تعهداتش (ذیل برجام) برای عدم وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، لغو محدودیت‌های فعلی و صدور مجوز به ایران برای مشارکت کامل در تجارت بین‌المللی و تبادلات اقتصادی پایبند نخواهد بود. ایالات متحده می‌گوید که آنها به این تعهدات عمل نخواهند کرد و بعلاوه، بقیه را نیز از عمل به تعهداتشان در قبال ایران منع خواهد کرد».

لاوروف در ادامه تلاش‌های آمریکا برای به روز رانی برجام از جمله تلاش برای تمدید تحریم های تلیحاتی علیه ایران که در اکتبر 2020 (27 مهرماه) منقضی می‌شود، اشاره کرد و گفت که نه روسیه و نه دیگر طرفین برجام هیچ‌گونه اساس قانونی، سیاسی یا اخلاقی در «به استهزاء گرفتن تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل و خود شورا‌ به این شیوه ظالمانه» نمی‌بینند.