سفیر روسیه در لبنان: روسیه و حزب‌الله در سوریه در یک سنگر قرار دارند

 «الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در  لبنان  که مأموریتش در این کشور تمام شده، در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» بر لزوم همکاری تمامی طرف‌های لبنانی برای حل وضعیت کنونی تأکید کرد.

اخبار بین الملل- وی گفت، راه‌حل بحران کنونی لبنان توافق میان طرف‌های تأثیر‌گذار و امتیازدهی را می‌دهد؛ طرح خلع سلاح حزب‌الله در مقابل کمک‌های بین‌المللی جدید قابل قبول نیست.

زاسپکین اعلام کرد: تلاش برای حذف این طیف لبنانی (حزب‌الله) منجر به نابودی لبنان خواهد شد؛ طرف‌های محلی و بین‌المللی از جمله آمریکا نباید خطوط قرمز را زیر پا بگذارند تا امور در لبنان به سمت نابودی کشور پیش نرود.

وی تأکید کرد: اگر نقش حزب‌الله مستثنی شود امنیت و ثبات، محال است. نبرد حزب‌الله در کنار ارتش سوریه و نیروهای روسی به شکل موثری در تغییر دیدگاه مسکو در قبال حزب‌الله نقش داشت و زمینه‌های بیشتری برای گفت‌وگو و همکاری سیاسی را باز کرد.

 زاسپکین ادامه داد، روسیه و حزب‌الله در سوریه در یک سنگر قرار دارند و این بعلاوه گفت‌وگوی سیاسی است که بر اساس آن مسجل شده که حزب‌الله، نقش منطقه‌ای دارد و ارزیابی آن از اتفاقات منطقه و لبنان واقعا مهم است.

وی مواضع «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله را ستود و گفت، منتظر سخنرانی‌های وی می‌ماند تا از مواضعش نسبت به تحولات سیاسی آگاه شود. زاسپکین گفت: سخنان وی برای من مهمتر از هر چیز دیگری است زیرا مواضعش حساب‌شده است .

ترس از ایران توهم است

زاسپکین درباره اختلافات در جهان عرب گفت، دلیل بیشتر این اختلافات سیاسی است نه فرقه‌ای. مثلا ترس از (گرایش‌های) توسعه‌طلبانه ایران، یک توهم است تا توجه از نزاع عربی-اسرائیلی به سمت مسأله رویارویی میان شیعه و سنی یا فارس عرب برود.

وی ادامه داد، یکی از اصول ثابت روسیه، احترام به حاکمیت کشورهای دیگر است مثلا هدف مسکو در سوریه حمایت از حاکمیت این کشور و بازگردان حاکمیت دولت بر تمام اراضی بوده است.

زاسپکین تأکید کرد که روسیه دنبال «کثرت‌گرایی متعادل» در جهان و «تأمین حقوق مساوی برای همه» در مقابله با هژمونی غرب است.