ناتو ادعای رئیس جمهور بلاروس مبنی بر حضور نیروهایش در مرز بلاروس را رد کرد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در بیانیه‌ای اظهارات «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس ، مبنی بر استقرار قدرت‌های خارجی در مرز این کشور را رد کرد.

اخبار بین الملل- روز گذشته رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد قرار دادن ارتش در حالت آماده باش و اعزام سربازان به مرز‌های غربی این کشور مهمترین تصمیم او در ۲۵ سال اخیر بوده است.

او پیش‌تر درباره تهدید حمله از خارج از کشور به غرب با هدف الحاق منطقه «گروندو» هشدار داده بود. لوکاشنکو در این بازرسی ابراز تاسف کرد که در حال حاضر به جای پرداختن به مشکلات اقتصادی باید تمرکز خود را به وضع امنیتی این کشور قرار دهد.

لوکاشنکو همچنین گفت «آنچه من را نگران می‌کند این واقعیت است که یک عامل خارجی به این وضع داخلی در بلاروس اضافه شده است.» او با اشاره به «قلمروی لهستان و لیتوانی» گفت: «ما شاهد یک حرکت جدی نیرو‌های ناتو در مجاورت مرز‌های خود هستیم.»

رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه به وزیر دفاع بلاروس و رئیس فرماندهی عملیات غرب دستور داد تا از هر تلاشی برای «حفاظت از مروارید بلاروس با مرکزیت گروندو دریغ نکند.»

اکنون ناتو با رد ادعای او به تهدید در مرز بلاروس و بی‌اساس دانستن این اظهارات، در بیانیه خود گفته است: «هیچ تهدیدی متوجه بلاروس یا هیچ کشور دیگری نیست، ناتو اقدامی برای استقرار نیرو نداشته و موقعیت ما صرفا از نوع دفاعی است.»

بلاروس از نهم اوت که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آن اعلام و لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا پیروز این انتخابات شد، آغاز شده است. در روز‌های نخست این اعتراضات به خشونت کشیده شد و تعداد بسیاری از معترضان بازداشت شدند. آمریکا و اتحادیه اروپا در دخالتی آشکار اعلام کرده‌اند نتیجه این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند.