اعلام نتیجه نهایی بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی تا دقایقی دیگر

امروز اولین نشست خبری تورج دهقانی زنگنه رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشور برگزار می شود. قرار است در این نشست نتایج بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که چند ماه پیش برای بررسی‌های دقیق به کشور فرانسه ارسال شد، اعلام شود.

اخبار سیاسی-پس از پایان بررسی‌ها و بازخوانی جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی، مقرر شد امروز دوم شهریور رئیس سازمان هواپیمایی جزئیات بازخوانی اطلاعات نوار پارامتر‌های موتور و مکالمات کابین و خلبان و ابعاد وقوع این حادثه را اعلام کند.

بر این اساس نتیجه رسمی بازخوانی محتویات جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی امروز در محل سازمان هواپیمایی توسط رئیس این سازمان اعلام می‌شود.

 

پس از سقوط این هواپیما، جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی به همراه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی و نماینده‌های کشور‌های ذی‌مدخل در این حادثه، به فرانسه منتقل شد تا در لابراتواری در کشور فرانسه بازخوانی شود.

روز ۲۱ تیرماه ۹۹ بود که گزارش پیشرفت تحقیقات بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی، توسط سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده بود: «در ساعت ۶:۱۳:۵۶ کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه نسبت به شمال خود شناسایی کرد که درحال طی کردن مسیر ۵۶ درجه بود. در همین زمان پرواز اوکراینی پس از برخاست از فرودگاه از سمت ۱۴۳ درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند بود، هواپیما در حال طی کردن مسیر ۳۰۹ درجه بود، کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را در ساعت ۶:۱۴:۲۱ بر روی بستر ارتباطی به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد. این هدف همان هواپیمای اوکراینی بوده که از سمت فرودگاه امام (ره) در حال نزدیک شدن به سامانه بوده است، ولی توسط سامانه به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غرب در حال نزدیک شدن به تهران بود، شناسایی می‌شود.»

چندی پیش هم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان هواپیمایی درباره بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی گفت‌: «اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره بازخوانی جعبه‌های سیاه بوئینگ صادر شده است؛ آنچه که از نوار پارامتر‌های موتور و نوار مکالمات خلبان دانلود کرده‌اند تطبیق داده شده است و سازمان هواپیمایی بیانیه نهایی را صادر می‌کند.»

گفتنی است، صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۸، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت VR-PSR که با شماره پرواز ۷۵۲ در ساعت ۶:۱۲ از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶:۱۸ در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران دچار حادثه شد و سقوط کرد.

این هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود که همه سرنشینان آن جان باختند؛ اغلب مسافران این پرواز (حدود ۱۴۰ نفر) ایرانی بودند.