مانور نظامی ترکیه در دریای اژه

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد نیرو‌های هوایی و دریایی این کشور برای هماهنگی بیشتر در دریای اژه رزمایش نظامی انجام داده‌اند.

اخبار بین الملل- این اعلام وزارت دفاع ترکیه در میان نزاع پیچیده این کشور با یونان بر سر منابع هیدروکربنی در دریای مدیترانه صورت می‌گیرد. بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه در توییتر، هواپیما‌های اف ۱۶ در کنار کشتی‌های جنگی برای تقویت، حفظ و بهبود توانایی عملیاتی در عملیات‌های مشترک میان نیرو‌ها حضور داشتند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که یونان و ترکیه که از سال ۱۹۵۲ هر دو عضو ناتو هستند در شرق دریای مدیترانه مشغول اکتشاف گاز و نفت هستند. روز گذشته ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، خبر از اکتشافات گسترده گاز از سوی این کشور در دریای سیاه داد و اعلام کرد این فقط «آغاز راه» است. او گفت: «کار برای اکتشاف و همچنین حفاری به طور همزمان ادامه خواهد یافت. بسیار امیدواریم که این امر به کشف میدان‌های دیگر در همان منطقه منجر شود.»

دو هفته پیش، آنکارا یک کشتی تحقیقاتی همراه با کشتی جنگی را برای نظارت بر آب‌هایی که یونان مدعی حقوق انحصاری خود در آن است فرستاد. در پاسخ، آتن کشتی‌های جنگی خود را به این محل اعزام کرد و ارتش خود را در حالت آماده باش قرار داد. فرانسه که در لیبی با ترک‌ها اختلاف نظر دارد در این موضوع نیز ورود کرده و کشتی‌های جنگی و هواپیمایی را برای انجام تمرینات مشترک با یونانیان اعزام کرد.

مقامات یونان روز جمعه اعلام کردند که امارات متحده عربی همچنین هواپیما‌های جنگنده را به جزیره جنوبی کرته یونان برای آموزش‌های مشترک در هفته آینده اعزام می‌کند.

روابط یونان و ترکیه تقریباً همیشه پرتنش بوده است و این دو کشور از اواسط دهه ۱۹۷۰ حداقل سه بار در آستانه درگیری نظامی قرار گرفته‌اند.