سفر وزیر خارجه قطر به لبنان

روزنامه لبنانی «الجمهوریه» امروز (دوشنبه) اعلام کرد که هیئت عالی رتبه قطری طی دو روز آینده به بیروت سفر خواهند کرد.

اخبار بین الملل- این روزنامه به نقل از منابعی آگاه اعلام کرد: شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر برای دیدار با مسئولان عالی رتبه لبنانی طی دو روز آینده به این کشور سفر خواهد کرد.

به نوشته الجمهوریه، این سفر به منظور اعلام آمادگی قطر برای اعطای کمک‌های بیشتر به لبنان پس از وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت است.

پیش از این، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در نشست بین المللی حمایت از بیروت که به‌صورت مجازی به میزبانی فرانسه برگزار شد، با تأکید بر حمایت جامعه جهانی از لبنان، از کمک ۵۰ میلیون دلاری کشورش به لبنان سخن گفت.

او گفت: برگزاری این نشست بر اراده جامعه جهانی بر کمک به لبنان پس از این انفجار هولناک تأکید دارد و مقابله با بحرانی که لبنان با آن روبروست، در گرو تقویت وحدت ملی و افزایش تلاش‌های دولتی است.

امیر قطر در این نشست گفت: لبنان به تنهایی نمی‌تواند از این بحران عبور کند. از جامعه جهانی می‌خواهیم تا کمک‌های فوری را در اختیار لبنان قرار دهد.

وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت در ۱۴ مرداد که ناشی از ذخیره نیترات آمونیوم بود به تخریب ۸۰ درصدی این بندر و آسیب دیدن بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی در این شهر منجر شد که در سایه شیوع ویروس کرونا بحرانی انسانی و اقتصادی در این کشور به وجود آورده است و کشور‌های متعددی از جمله ایران کمک‌های پزشکی برای بیش از ۶ هزارمجروح این حادثه ارسال کردند.

به دنبال انفجار مهیب بندر بیروت ، دستگاه قضایی لبنان برای مشخص شدن ابعاد این پرونده تحقیقاتی آغاز کرده است و در حال بازجویی از مسئولان و مقامات مختلف این کشور است و تاکنون مدیر بندر و مدیرکل گمرک لبنان را بازداشت کرده است.