نشست سه‌جانبه اردن و مصر و عراق با حضور الکاظمی

 «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که به تازگی از سفر آمریکا به بغداد بازگشته، امروز (سه‌شنبه - ۲۵ آگوست) عازم امان پایتخت اردن شد تا در نشست سه‌جانبه با شاه این کشور و رئیس‌جمهور مصر شرکت کند.

اخبار بین الملل- بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری رسمی عراق (واع) منتشر شد، وی قرار است در این سفر با «عبدالله» دوم شاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که «فادی الشمری» از اعضای جریان حکمت ملی عراق انتشار پستی در حساب کاربری خود در توئیتر از احتمال لغو سفر روز سه‌شنبه الکاظمی به اردن خبر داده بود.

وی دلیل این  تعویق سفر الکاظمی را محرز شدن ابتلای وزیر ارتباطات عراق و هیات همراه او به ویروس کرونا هنگام ورود به امان اعلام کرده بود.

روزنامه الرای اردن، امروز با انتشار گزارشی نوشت که نشست سه‌جانبه اردن ، عراق و مصر بر روی تقویت همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک متمرکز است و درباره قضایای منطقه‌ای نیز رایزنی خواهد شد.

بنا بر این گزارش، نخستین نشست سه‌جانبه میان سران این سه کشور در مارس ۲۰۱۹ در قاهره صورت گرفت و طی آن عبدالله دوم، السیسی و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت عراق بر روی توسعه همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان سه کشور در راستای منافع مشترک توافق کردند.

در سپتامبر سال گذشته، دومین نشست سران این سه کشور با حضور عبدالله دوم، عبدالفتاح السیسی و «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در نیویورک برگزار شد و طی آن بر ضرورت حفط امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تامین آزادی دریانوردی و اهمیت کاهش‌تنش و جلوگیری از افزایش تنش در منطقه تاکید شد.