طالبان آمریکا را مانعی در مسیر صلح بین‌الافغانی دانست

طالبان با انتقاد از متوقف شدن روند آزادی زندانیان برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، آمریکا را مانعی در مسیر صلح عنوان کرد.

اخبار بین الملل- طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد در حالیکه لویه‌جرگه مشورتی صلح رای به آزادی فوری زندانیان باقیمانده این گروه داده است اما دولت کابل تاکنون نتوانسته آن را برآورده کند.

به گفته طالبان ، پافشاری رئیس جمهور افغانستان بر عدم آزادی زندانیان این گروه و برپایی لویه‌جرگه مشورتی صلح به دستور آمریکا بود و اکنون که غنی فرمان آزادی زندانیان را داده اما آمریکا اجازه اجرای آن را نداده و به همین دلیل روند آزادی زندانیان متوقف شده است.

این بیانیه تاکید کرد: «اشغالگران می‌خواستند با این کار کابل را مستقل نشان دهند و طالبان را تشویق کنند که وارد گفت‌وگوی مستقیم با آن‌ها شوند، اما این کار نه تنها کابل را مستقل نشان نداد بلکه رسواتر ساخت؛ اکنون همه می‌دانند که غنی بدون فرمان مقامات آمریکایی توانایی انجام هیچ کاری را ندارد».

«صدیق صدیقی» سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان هفته گذشته با اعلام توقف روند آزادی زندانیان طالبان دلیل آن را عدم آزادی زندانیان نیروهای دولتی دانست.

علی‌رغم تصمیم جدید پاکستان درباره اعمال محدودیت‌ها بر سران طالبان، روز گذشته یک هیات عالی‌رتبه این گروه به پاکستان سفر کرد.

این در حالی است که مقامات پاکستان اعلام کرده بودند که براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل این کشور محدودیت‌های جدید برای «ملابرادر» معاون سیاسی طالبان و «سراج الدین حقانی» سرکرده شبکه حقانی و سایر رهبران طالبان وضع کرده است. 

طالبان با انتقاد از این تصمیم اسلام‌آباد، این اقدام را مانعی در برابر رسیدن به صلح در افغانستان عنوان کرده بود.