احتمال لغو توافق بین امارات و رژیم صهیونیستی وجود دارد؟

مقامات امارات نشست سه جانبه با آمریکا و اسرائیل در زمینه توافق عادی سازی روابط را لغو کردند. این نشست قرار بود روز جمعه در نیویورک برگزار شود. منابع اماراتی دلیل این اقدام را مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تحویل جنگنده‌های اف-35 به امارات اعلام کرده‌اند.

اخبار بین الملل- اماراتی‌ها با وعده‌های متعددی اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند، اما ضمانت اجرایی این وعده‌ها با توجه موضع گیری صهیونیست‌ها با شک و تردید مواجه شد.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت چند روز پیش در گزارشی نوشت: یک بند محرمانه در توافق امارات و اسرائیل وجود دارد که بر اساس آن ممنوعیت فروش تسلیحات استراتژیک به امارات برچیده می‌شود. براساس توافقی که اخیرا امارات و اسرائیل داشته‌اند، امارات می‌تواند به جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی دست پیدا کند و این مساله در یک بند محرمانه آمده است.

یدیعوت آحارانوت در ادامه نوشت: بند محرمانه خرید تسلیحات راهبردی از آمریکا یکی از شروط اساسی این توافق است که «بن زاید» بر آن تاکید داشته و گفته است بدون سلاح توافقی وجود نخواهد داشت. توافق با امارات برای اسرائیل بسیار حیاتی و مهم است، حتی اگر این مساله به فروش تسلیحات راهبردی به این کشور (امارات) منجر شود.

این در حالی است که برخی منابع امنیتی صهیونیستی در این باره گفته‌اند: موضع ما در قبال فروش تسلیحات راهبردی به هر کشوری در خاورمیانه تغییر نکرده و ما خواهان تغییر توازن قوا در منطقه نیستیم.

این مسائل نشان می‌دهد اماراتی‌ها با وعده‌های متعددی اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند، اما ضمانت اجرایی این وعده‌ها با توجه موضع گیری صهیونیست‌ها با شک و تردید مواجه است. در اینجا به نظر می‌رسد حکام امارات یک بازی دو سر باخت را آغاز کرده اند، از طرفی آن‌ها با خیانت به مساله فلسطین و مسجدالاقصی به عنوان قلب جهان اسلام، حمایت مردم خود را از دست داده و در جهان اسلام مورد نفرت ملل اسلامی قرار گرفته اند.

براین اساس به نظر می‌رسد اماراتی‌ها توافقی با آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام داده اند که در آن طرف‌های مقابلش هیچ اهتمامی به اجرای وعده‌های خود نشان نمی‌دهند. سوابق دهه‌های اخیر در منطقه بیانگر این واقعیت است که آمریکایی‌ها به حکام منطقه به عنوان یک ابزار در راستای تحقق اهداف خود می‌نگرند و هر حاکمی در صورت پشت کردن به ملتش یک تاریخ مصرف مشخص خواهد داشت.

شیوخ ابوظبی در توافق با رژیم صهیونیستی چند هدف را دنبال می‌کردند که در صورت عدم تحقق آن‌ها هیچ دستاوردی نخواهند داشت و به طور مشخص نیز دلیلی برای ادامه توافق در آینده نمی‌بینند. دو مبحث اصلی مدنظر اماراتی‌ها در این توافق که بر روی آن تاکید داشتند: ۱) موضوع توقف طرح الحاق کرانه باختری و ۲) تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات.

اماراتی‌ها از موضوع نخست در پی افزایش ضریب نفوذ خود در منطقه و همچنین حرکت به سمت و سویی بودند که در جایگاه رهبری جهان عرب قرار بگیرند. این در حالی است که تنها ساعاتی پس از این توافق، مقامات ارشد اسرائیلی تاکید کردند در این توافق هیچ اشاره‌ای به لغو الحاق کرانه باختری نشده است. پس در اینجا شیوخ ابوظبی ضربه نخست را متحمل شدند.

در موضوع دوم شیوخ اماراتی به دنبال دستیابی به جنگنده راهبردی اف-۳۵ بودند تا در درجه اول قدرت نظامی خود را به سطحی مقبول در برابر دیگر قدرت‌های منطقه‌ای برسانند و در درجه دوم نیز مقامات امارات در صدد ارائه دستاوردی به مردم خود بودند تا این تلقی را ایجاد کنند که در برابر توافق با اسرائیل، امنیت امارات را ارتقا بخشیده‌اند. این در حالی است که مقامات اسرائیلی از جمله نتانیاهو با ارائه این جنگنده‌های راهبردی نیز به امارات مخالفت کرده و تاکید کرده‌اند که تنها اسرائیل باید دارای این تسلیحات راهبردی در سطح منطقه باشند.

مقامات اماراتی پیش از اعلام توافق عادی سازی روابط با اسرائیل به تحقق این رخداد امیدوار بودند، اما در تحقق هر دو مساله ناموفق بودند. اماراتی‌ها از طرفی در این توافق گرایش مخالف صهیونیست‌های افراطی را در نظر نگرفته بودند، گرایشی که همواره بر لزوم از بین بردن اعراب منطقه به عنوان دشمن اصلی اسرائیل تاکید دارد، چه رسد به اینکه با اقداماتی موجب تقویت توان همین کشور‌ها در مواجهه با اسرائیل شود (تحویل جنگنده‌های اف-۳۵).

با این رخداد‌ها به نظر می‌رسد توافق امارات و اسرائیل در همان ابتدا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده که اصلی‌ترین سیگنال منفی آن نیز شب گذشته با اعلام لغو نشست سه جانبه امارات، اسرائیل و آمریکا در نیویورک دیده شد. نشستی که به طور یکجانبه از سوی مقامات اماراتی لغو شد.

حکام امارات دو هفته پیش از برقراری روابط کامل با اسرائیل خبر دادند. این اقدام با موضع گیری ملل اسلامی مواجه شده و طی روز‌های اخیر مردم فلسطین نیز در نقاط مختلف از غزه گرفته تا کرانه باختری پرچم امارات و تصاویر حکام خودفروخته این کشور را به آتش کشیدند. این توافق در کل جهان اسلام نیز موجب انزجار عمومی از شیوخ ابوظبی شده و از مغرب گرفته تا مالزی و پاکستان همه ملل اسلامی این اقدام را به شدت محکوم کردند.