واکسن روسی کرونا به مرحله انتخاب داوطلبان رسید

"میخائیل موراشکو" وزیر بهداشت روسیه امروز، سه‌شنبه  اعلام کرد که انتخاب داوطلبان برای مشارکت در مرحله سوم آزمایشات بالینی پس از ثبت واکسن "اسپوتنیک-5" علیه ویروس کرونا ، از هفته آینده آغاز خواهد شد.

اخبار بین الملل- وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: «من فکر می کنم که هفته آینده جذب بیماران به موازات انجام اقدامات بالینی لازم آغاز می شود.»

موراشکو تأکید کرد که مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی "گامالیا"، پیش از این اسناد لازم را به وزارت بهداشت تحویل داده تا مجوز انجام مرحله سوم آزمایشات بالینی به روی واکسن "اسپوتنیک-5" را دریافت کند. به گفته وی، در حال حاضر کار تولید صنعتی واکسن علیه ویروس کرونا در حال انجام است و در کنترل کیفیت این دارو دقت بسیار زیادی صورت می‌گیرد.

پیش از این، "آناستازیا راکووا" معاون شهردار پایتخت روسیه نیز اعلام کرد که در آینده نزدیک ، یک محموله کوچک از واکسن "اسپوتنیک-5" به مقامات مسکو تحویل داده خواهد شد. وی توضیح داد: «واکسن روسی علیه ویروس کرونا دیگر رسماً به ثبت رسیده و در آینده نزدیک از سوی وزارت بهداشت و در محموله‌های کوچک بین برخی مناطق روسیه تقسیم خواهد شد و بخشی از این واکسن نیز سهم شهر مسکو است.»

در عین حال، "آلگ خراموف" معاون دبیر شورای امنیت روسیه نیز امروز در مصاحبه با روزنامه «آرگومنتس و فاکتس» اعلام کرد که برخی اتهامات مبنی بر اینکه "هکرهای روسی" در تلاش برای دستیابی به اطلاعات مربوط به تولید واکسن کرونا هستند، با واقعیت مطابقت نداشته و صرفاً گویای لفاظی‌های  مغرضانه کشورهای غربی نسبت به روسیه است.

این مقام روس، به عنوان نمونه به "اتهام زنی مغرضانه" به روسیه در خصوص حمله سایبری به مراکز درمانی در جمهوری چک و همچنین تلاش برای دستیابی به اطلاعات شبکه‌های تولید کننده واکسن‌های ضد ویروس کرونا در آمریکا، انگلیس و کانادا اشاره کرد.