به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، صادق خلیلیان در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح هدفمند سازی یارانه ها یک انقلاب واقعی و بزرگ در اقتصاد کشور ما محسوب می شود، گفت: البته طرح هدفمند سازی یارانه ها محدود به اقتصاد نیست بلکه در ابعاد مختلف امنیتی و سیاسی نیز آثار و نتایج مثبتی داشته است.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی دستاوردهای خوبی با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها داشته ایم، گفت: ما باید این مسیر را با بهترین تدبیرها و حمایت ها و همدلی طی کنیم.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه زاویه نگاه من در مورد دو سال اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها با زاویه نگاه نمایندگان متفاوت است، گفت: ما برای بسته های حمایتی، اعتباری علاوه بر بودجه های عمرانی سال ۹۰ اعتبارات خوبی دریافت کرده ایم که حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این اعتبارات برای اصلاح روش های مصرفی انرژی و آب مصرف شده است و عدد مناسبی برای شروع کار در بخش کشاورزی بوده است.

خلیلیان با بیان اینکه پرمصرف ترین فعالیت ما در بخش کشاورزی که تحت تاثیر هدفمند سازی یارانه ها قرار می گیرد آبیاری، تراکتورها، مرغداری ها، دامداری ها و گلخانه ها است، گفت: هر کدام از این بخش ها از یک زاویه متفاوت تحت تاثیر قانون هدفمند سازی یارانه ها قرار می گیرند.

وی با اشاره به اقداماتی که در سال ۹۰ در خصوص پرورش طیور صورت گرفته است، گفت: تعداد زیادی از واحدهای طیور را در سال گذشته مجهز به سیستم های جدید تولیدی کردیم که مصرف گازوئیل در آنها به اندک رسیده است و هنوز تعداد قابل توجهی از این واحدها با سیستم قدیمی حدود ۴۰ سال پیش فعالیت می کنند

وزیر کشاورزی گفت: در سال گذشته حدود ۴۴۴۱ واحد از ۱۷۵۰۰ واحد ها اصلاح سیستم مصرف انرژی صورت گرفت که حدود یک چهارم این کار در طول دو دهه گذشته اتفاق نیفتاده بود که ظرف یک سال برای واحدهای مرغداری انجام شد.

وی با اشاره به کمک های بلاعوض به واحدهای تولیدی و همچنین تسهیلات یارانه ای ۴ درصد برای واحدهای تولیدی گفت: در تلاشیم ۴۵۰۰ واحد را در سال جدید تحت پوشش این طرح قرار دهیم و فناوری تولیدی بخش قابل توجهی از پرورش طیور نیز اصلاح شد که نه تنها در کاهش مصرف انرژی بلکه در افزایش جوجه ریزی، ضریب تبدیل دام به گوشت هم موثر خواهد بود و ضریب تولید آنان را بالا خواهد برد.

خلیلیان با بیان اینکه ۱۰۵۹۸ واحد نیاز به بهینه سازی و کمک دارند، گفت: ۱۴۸۳ واحد را در سال گذشته کمک کردیم و سامانه هایشان را بهینه سازی کردند که امسال هم به همین میزان واحدهای تولیدی را بهینه سازی خواهیم کرد.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه وام های معوق واحدهای تولیدی را جایگزین وام با سود نرخ صفر درصد کردیم، گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان برای تهیه علوفه در اختیار دامداران قرار دادیم زیرا علوفه با توجه به نوسانات نرخ ارز گران شده است.

وی ادامه داد: در بحثآب برای توسعه آبیاری نوین که مصرف آب و انرژی توامان کم می کند در سال گذشته ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر پوشش این طرح بردیم و ۱۵۰ هزار هکتار نیز الان برای آبیاری نوین در دست داریم و با اقداماتی که از قبل انجام شد ۱۱۴۴ هزار هکتار از اراضی ما تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

در ادامه محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه علنی مجلس را به عهده داشت خطاب به خلیلیان گفت: اقداماتی که انجام داده اید خوب است مخصوصا در زمینه عدد و رقمی که مطرح می کنید اما آیا به طور موردی با کشاورزان برخورد داشته اید چرا که اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت اثرات متفاوتی دارد و تا به حال گزارشی از هزینه هایی که به یک کشاورز تحمیل شده است داشته اید؟

خلیلیان ادامه داد: با وزارت نفت توافق کردیم که کار گازرسانی را به واحدهای تولیدی انجام دهد که البته در اواخر سال ۹۰ این کار با سرعت شروع شده و قیمت برق نیز که حدود ۲ تومان بود به میانگین ۹ تومان افزایش پیدا کرد که اول ۱۴ تومان بود و به ۹ تومان برگشت.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه برای واحدهای تولیدی که نیاز به مصرف گازوئیل دارند وام های قرض الحسنه بدون وثیقه در اختیارشان گذاشتیم تصریح کرد: از آن جایی که قیمت گازوئیل ۱۶ تومانی به ۱۵۰ تومان تبدیل شد برای واحدهای تولیدی متقاضی وام های قرض الحسنه بدون وثیقه در اختیارشان گذاشتیم و الان هم هر کشاورزی درخواست کند این وام در اختیارش قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین صندوق بیمه کشاورزی در سال گذشته هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت کرد.


خلیلیان همچنین با بیان اینکه با کنترل واردات در سال ۹۰ سعی کردیم به کشاورزان کمک کنیم، گفت: در سال ۹۰ در مجموع ۱۴ درصد واردات کشاورزی کاهش پیدا کرد و واردات میوه نیز نسبت به سالهای گذشته ۲۲ درصد کاهش داشت که این موضوع موجب حمایت قیمتی برای کشاورزان شد.

وزیر کشاورزی افزود: همچنین میزان خریدهای تضمینی ما در سال گذشته به حداقل رسید و معنایش این است که کشاورزان توانستند محصولات خود را بیشتر از قیمت های تضمینی عرضه کنند.

وی با بیان اینکه در مقابل صنعت کشاورزی و واحدهای تولیدی ما دو روش را می توانیم اعمال کنیم، گفت: یکی اینکه همان روند قبلی که در ۳۰ سال گذشته داشتیم را ادامه دهیم یعنی کود مجانی، گازوئیل مجانی و … اما در این ۳۰ سال آیا بخش کشاورزی ما دچار تحول شد؟

خلیلیان افزود: اما راه دیگری که از سال گذشته شروع کردیم موجب تغییر و تحول در فناوری تولیدی واحدهای صنعتی، کشاورزی شده است و وقتی از یک سال به سال دیگر می رویم واحدهای صنعتی بیشتری متحول می شوند.

وی با بیان اینکه در بحثهدفمندسازی یارانه ها در بخش کشاورزی سال ۹۰ را به خوبی پشت سر گذاشتیم، گفت: صادرات ۵.۵ میلیارد دلار را سال گذشته پشت سر گذاشتیم.

وزیر کشاورزی با بیان اینکه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها به همان اندازه بزرگی و اهمیتی که دارد سختی کار نیز هم دارد، گفت: الان در سومین سال اجرای این قانون هستیم و طبیعتا باید با صبر و تدبیر و کارهای سخت و شبانه روزی اجرای این قانون را جلو ببریم چرا که در هدفمند سازی یارانه ها قرار نبود شاد و خندان به پیک نیک برویم بلکه نیازمند کار سخت و شبانه روزی است که ما داریم این کار را انجام می دهیم.