به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، اما دزدان نيجريه اي حملاتشان را در آبهاي غرب آفريقا افزايش داده اند و با داشتن طمع به دريافت ميليونها دلار باج، همچنان خطوط كشتيراني اصلي در خليج عدن و اقيانوس هند را تهديد مي كنند. با وجود تلاشهاي موفقيت آميز براي مهار اين حملات، نيروهاي دريايي بين المللي منابع محدود و مسافت گسترده اي براي گشت زني دارند.

دفتر بین المللی امور دریایی(IMB) که از سال ۱۹۹۱ دزدی دریایی جهانی را پی گیری کرده است، گزارش داد حملات دزدی دریایی گزارش شده در جهان به ۱۰۲ مورد در سه ماهه اول سال جاری رسید که نسبت به ۱۴۲ مورد در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. دزدان دریایی سومالی مسئول نیمی از حملات انجام گرفته در سه ماهه اول سال جاری بودند.

بنا به گزارش IMB، کاهش مجموع حملات بیشتر به دلیل اقدامات مختل کننده و پیش گیرانه نیروهای دریایی حاضر در منطقه بوده است و این امر اهمیت حضور نیروهای دریایی در ممانعت و مبارزه با دزدی دریایی را بارز می کند. همچنین بکارگیری نیروهای امنیتی مسلح و استفاده بیشتر از ابزارهای امنیتی مانند حفاظت الکترونیکی و افزایش دیده بانی خدمه کشتی به هنگام ورود به مناطق خطرناک، به محدود شدن حملات دزدان دریایی سومالی کمک کرده است.

گفته می شود حملات دزدان دریایی سومالی گسترش یافته و به موزامبیک و سیشل و همچنین سواحل کنیا و تانزانیا، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین سواحل هند و غرب مالدیو رسیده است. دزدان دریایی سومالی خطرناک بوده و برای متوقف کردن کشتی‌ها، آماده شلیک با اسلحه‌های خودکار و آر. پی. جی هستند.

غرب آفریقا همچنان بدترین کانون دزدی دریایی باقی مانده است و حملات در خلیج گینه که منبع رو به رشد ارسال نفت، کاکائو و فلزات به بازارهای جهانی است، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

حملات از نیجریه به ۱۰ مورد در سه ماهه اول سال جاری رسیده است که برابر با کل حملات گزارش شده از این کشور در سال ۲۰۱۱ بوده است. حملات بیشتری نیز از بنین که کشور همسایه نیجریه است، گزارش شده که عاملان این حملات نیز تبهکاران نیجریه ای بودند.

در مناطق ديگر جهان نيز رشد فعاليت دزدي دريايي مشاهده شده است. شمار حملات مسلحانه در مجمع الجزاير اندونزي افزايش يافته و از پنج مورد در مدت مشابه سال گذشته به ۱۸ مورد رسيده است.