تاکید رئیس جمهور بر توسعه و تقویت روابط راهبردی با همسایگان

حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در دومین نشست «توسعه همکاری با همسایگان» که برای بررسی راههای تقویت هر چه بیشتر روابط با کشورهای همسایه و با حضور وزیران مرتبط در کابینه و روسای کمیسیون های مشترک همکاری های دوجانبه برگزار شد، گفت: تقویت و گسترش هر چه بیشتر همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه می تواند نقش مهمی در عبور از مشکلات ایفا کند.

اخبار سیاسی- وی افزود: رئیس جمهور توسعه و تقویت روابط راهبردی با همسایگان بویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی را از اولویت های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد که پیوندهای تاریخی و فرهنگی ملت های منطقه، پایه مستحکمی برای توسعه و ارتقاء بیش از پیش سطح همکاری‌ کشورهای همسایه و به تبع آن، تامین کننده منافع مشترک ملت‌ها و دولت‌های منطقه است.

رئیس جمهور در این جلسه با تاکید مجدد بر این موضوع که روابط خارجی معنای گسترده و بسیار وسیع‌تری از سیاست خارجی دارد، گفت: البته سیاست خارجی بر عهده وزارت خارجه است و در زمینه روابط خارجی همه وزارتخانه‌ها از فرصت ارتباط و تبادلات خارجی برخوردارند و باید از همه ظرفیت‌ها بهره‌برداری نمایند.

دکتر روحانی با بیان اینکه ملت و دولت ایران همواره در کنار ملت و دولت های دوست و برادر همسایه بوده و از گسترش روابط دوجانبه و منطقه ای با همسایگان استقبال می کند، گفت: ما باید با همه برادرانمان در منطقه و همسایگان ایران با صمیمیت برای توسعه کل منطقه تلاش کنیم. اقتصاد هماهنگ و اشتراکی در منطقه به تأمین صلح و امنیت کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور تقویت رفت و آمد میان ملت های منطقه و توسعه گردشگری ، سرمایه گذاری های مشترک و گسترش همکاری های بانکی و مالی میان همسایگان را گامی مهم و ارزنده در مسیر تقویت بیش از پیش روابط خواند.

در این جلسه پس از گزارش وزرای مختلف، همکاری‌های گمرکی و حمل و نقل و تبادل کالا میان بخش‌های خصوصی ایران و کشورهای همسایه از دیگر مواردی بود که در جلسه «توسعه همکاری با همسایگان» مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفت.