آمریکا صلاحیت استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد

عباس عراقچی معاون محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در وین حضور دارد گفت: موضوع برجام ، موضوع اصلی کمیسیون مشترک است و آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چندجانبه گرایی را هدف قرار داده و تلاشی که آمریکا در نیویورک انجام می‌دهد قبل از هر چیز شورای امنیت و خود سازمان ملل را هدف قرار داده و اصل چندجانبه گرایی را زیرسئوال می‌برد و به همین منظور است که همه اعضای سازمان ملل حتی متحدین نزدیک آمریکا با آن مخالفت می‌کنند.

اخبار سیاسی-وی ابراز امیدواری کرد، کمیسیون مشترک بتواند به مواضع واحدی برسد و در خصوص نحوه ادامه مسیر و مقابله با تلاشهای آمریکا برای نابودی برجام تصمیماتی اتخاذ کند

عراقچی درباره خاطر نشان کرد، این یک نشست روتین کمیسیون مشترک است که طبق روال برجام هر سه ماه یک بار باید برگزار شود که این بار به خاطر شرایط کرونا با تاخیر برگزار می‌شود.

معاون ظریف افزود: این جلسه به خاطر همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می‌دهد، ویژگی خاصی را پیدا کرده است.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به مواضع محکم اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت در مخالفت با قطعنامه آمریکا اظهار داشت: طبیعتا در این فضا وقتی کمیسیون مشترک را برگزار می‌کنیم اهمیت و ویژگی خاصی را پیدا می‌کند. موضوع تلا‌ش‌های آمریکا در نیویورک حتما یک بحث جدی در جلسه کمیسیون مشترک خواهد بود و امیدواریم کمیسیون مشترک بتواند به مواضع یکسان و واحدی برسد و در خصوص نحوه ادامه مسیر و مقابله با تلاش‌های آمریکا و تلاش‌هایی که این کشور برای نابودی برجام به کار گرفته، تصمیماتی را اتخاذ کند.

عراقچی همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو با همان مواضعی که در نیویورک داشتند، بتوانیم بحث سازنده‌ای را در جریان کمیسیون مشترک داشته باشیم و بتوانیم جمع بندی کنیم.