واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

فداحسین مالکی با اشاره بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و تاکید مکرر بر همکاری تمام قد جمهوری اسلامی با این نهاد بین المللی، گفت: سفر مدیرکل آژانس بعد از شکست‌های پی‌درپی در صحنه بین المللی انجام گرفت. مدیر جدید آژانس بعد از شکست سیاسی اخیر ایالات متحده در سازمان ملل و پیشنهاد بی‌سابقه آمریکا در رابطه با مکانیسم ماشه به تهران سفر کرد البته این سفر در راستای این موضوعات انجام نگرفت اما موجب تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فضای بین المللی شد.

اخبار سیاسی- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری همکاری جمهوری اسلامی ایران در برجام با آژانس، افزود: مدیر آژانس در سفر به تهران بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و این بر رفتار سایر اعضای برجام تاثیرگذار خواهد بود.

وی معتقد است: از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سعی دارد تا جمهوری اسلامی ایران را از عکس‌العمل در مقابل زیاده خواهی آمریکا منع کند که در این بخش نمی‌تواند تاثیرگذار باشد زیرا جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود عمل خواهد کرد. اما آقای رافائل گروسی با سفر به تهران و تاکید بر پایبندی ایران در بیانیه مشترک، نشان داد که آژانس از واقعیت و موقعیت ایران حمایت می‌کند، هرچند تحت فشار باشد.

مالکی تصریح کرد: مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر خود به تهران اعلام کرد که آژانس تحت فشار ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها است اما در مقابل آنها کوتاه نخواهد آمد بنابراین این سفر موجب تقویت مواضع ایران در مقابل زیاده خواهی آمریکا خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از سفر رافائل گروسی به تهران و تاکید بر پایبندی ایران در بیانیه مشترک، روابط بین ایران و آژانس احیا می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد که مدیر جدید آژانس فضای بین‌المللی را می‌شناسد و از انزوای بی‌سابقه ایالات متحده آمریکا مطلع است لذا می‌خواهد خود را به ایران نزدیک کند و به حقانیت ایران پی ببرد.