پیشنهاد مذاکره رودرروی روسیه به آمریکا پیرامون کنترل تسلیحاتی

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد سفارت روسیه در واشنگتن مذاکره رو در رو و سازنده در خصوص ثبات استراتژیک و کنترل تسلیحاتی را به پنتاگون پیشنهاد می‌کند.

اخبار بین الملل- آناتولی آنتونوف گفت: ما به وزارت دفاع آمریکا اعلام می‌کنیم برای مذاکره سازنده در خصوص کنترل تسلیحاتی آمادگی داریم.

سفیر روسیه در واشنگتن هدف از اتهام زنی‌های آمریکا در خصوص کنترل تسلیحاتی را رفع موانع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سوی این کشور ارزیابی کرد.

چند روز پیش رابرت سوفر، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست‌های دفاع هسته‌ای و موشکی گفت که روسیه رقابت تسلیحاتی را در حوزه سلاح‌های غیر استراتژیک آغاز کرده است.

سفیر روسیه در این باره گفت: ما آماده خواهیم بود تا آقای سوفر را برای بحث در این خصوص در سفارت یا هر جای دیگری که او راحت باشد، ملاقات کنیم. این نمایش خوبی از رویکرد مسئولانه ما در جهت حفظ ثبات استراتژیک و کنترل تسلیحاتی است.

این مقام روس تاکید کرد استقرار کلاهک‌های هسته‌ای از سوی آمریکا و نه اقدامات روسیه، باعث بی ثباتی در نظم جهانی بازدارندگی هسته‌ای می‌شود. آنتونوف نصب کلاهک‌های هسته‌ای کم‌بازده به زیردریایی‌های Trident II را به عنوان نمونه ذکر کرد.

سفیر روسیه گفت که پنتاگون باید سند روسی درباره بازدارندگی هسته‌ای را که در ۲ ژوئن منتشر شد، بخواند. آنتونوف گفت: این سند به طور انحصاری ماهیت دفاعی سیاست هسته‌ای ما را تأیید می‌کند و همچنین شامل شرایط روشنی برای تغییر جهت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است.

روسیه و آمریکا از ماه ژوئن مذاکراتی را برای تمدید پیمان استارت نو، که تنها پیمان تسلیحاتی بین آمریکا و روسیه است که واشنگتن از آن خارج نشده است، آغاز کرده‌اند. این پیمان در ماه فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. چین به این مذاکرات دعوت شده، اما هرگز برای شرکت در آن نماینده‌ای اعزام نکرده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مارشال بیلینگسلیا، نماینده ویژه ایالات متحده در امور کنترل تسلیحات در راستای گفتگو‌های تسلیحاتی در ماه ژوئن و اوت با هم دیدار داشتند. این مذاکرات بدون دستیابی به توافقی قابل ذکر به پایان رسید.