احتمالا رئیس کمیسیون اروپا جانشین میشل بارنیه می‌شود

اتحادیه اروپا در نظر دارد برای بالا بردن احتمال رسیدن به توافق در مذاکرات پسابرگزیت با انگلیس، «میشل بارنیه» نماینده ارشد اتحادیه در این مذاکرات، را برکنار کند.

اخبار بین الملل- به نوشته این وبگاه خبری، در همین راستا «اورزلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، محتمل‌ترین گزینه اتحادیه اروپا اعلام شده است.

اتحادیه اروپا امید دارد با انجام این تغییر به توافق با انگلیس دست یابد.

هفته گذشته نشریه تایمز چاپ لندن در گزارشی از تعیین ضرب‌الاجل دو هفته‌ای از سوی اتحادیه اروپا برای دست‌یابی به توافق تجاری با انگلیس خبر داد.

چنانچه مذاکرات پیش رو، که قرار است از هفتم سپتامبر (فردا/ ۱۷ شهریور) آغاز شود به نتیجه نرسد، احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به مراتب بیشتر خواهد بود.

از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه ژانویه امسال پیشرفت چشمگیری در مذاکرات تجاری و سایر جنبه‌های مناسبات میان دو طرف مشاهده نشده است و هر یک دیگری را به ناسازگاری متهم می‌کند.

یک دیپلمات اروپایی به نشریه تایمز گفت: «خروج از بن‌بست مذاکرات مسئله‌ای دشوار خواهد بود. هر دو طرف نسبت به آینده مذاکرات بدبین هستند. این بار مذاکرات به طرزی حتمی در معرض شکست قرار دارد.»

این اولین بار است که دو طرف احتمال شکست مذاکرات را تا این حد بالا ارزیابی می‌کنند. به پیش‌بینی کارشناسان اگر دوره گذار برکسیت  [زمانی که انگلیس بدون داشتن حق رای تابع قوانین اروپا است] بدون توافق خاتمه یابد، روابط دو طرف آسیب بسیاری را متحمل خواهد شد.

هفته گذشته میشل بارنیه درباره ضرب الاجل تعیین شده برای انگلیس برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا گفت: «برای رسیدن به توافق تجاری با انگلیس تا آخر اکتبر (آبان) دولت این کشور باید در رابطه با درخواست‌های اتحادیه اروپا درباره تضمین رقابت آزاد، موضوع ماهی‌گیری و اختلافات دیگر به توافق برسد.»

البته در واکنش به این اظهارات بارنیه سخنگوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، آنها را گمراه‌کننده دانست.

پیش از این جانسون نیز با ابراز نارضایتی از عدم پیشرفت در مذاکرات برگزیت، گفته بود: «برخی موضوعات مانند حق و حقوق ماهی‌گیری هنوز میان انگلیس و اتحادیه اروپا حل نشده است و اینگونه به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام حاضر به اعطای امتیاز نباشند. مذاکرات دشوار است، اما توافق هنوز هم ممکن است.»

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک گفت. البته تا آخر سال جاری میلادی این کشور تابع قوانین دوره گذار است. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان اتحادیه و لندن متوقف خواهد شد.

مهلت زمانی «دوره انتقال» در پایان سال جاری میلادی تمام خواهد شد و تا قبل از آن باید جنبه‌های مهم مناسبات دو طرف باید مشخص شود.