به گزارش افکا نیوز به نقل از روز نامه کیهان،اين نشريه با اشاره به غافلگيري CIA در مقابل انقلاب اسلامي نوشت: گزارش هايي كه از تهران به مركز سيا در شهر لانگلي ارسال مي شد، خوب و رضايت بخش بود.

همه چیز آرام و زیبا بود. در زمان شاه، سازمان سیا در تهران در خوبی و خوشی بسر می برد. تیمی کم تعداد که از سوی چندین هزار خبرچین محلی، اطلاعات و اخبار ظاهرا مهم را دریافت می کرد. چند ماه قبل از انقلاب خمینی در سال ۱۹۷۹، عوامل این سازمان در تهران ادعا کردند حداقل تا ۱۰ سال آینده هیچ اتفاقی برای حکومت شاه نخواهد افتاد.


این نشریه آلمانی می افزاید: «پس از به قدرت رسیدن آیت الله خمینی، دریادار استنسفیلد ترنر، رئیس وقت سازمان سیا، با ندامت گفت: «ما خیلی ساده و راحت خوابیده بودیم و واقعیت خیلی زود انتقامش را گرفت.» در اواخر سال ۱۹۷۹، گروهی از دانشجویان خط امام سفارت آمریکا در تهران را تسخیر کردند و ۵۳ نفر را به گروگان گرفتند.

در ادامه این گزارش با مرور شکست عملیات موسوم به پنجه عقاب(واقعه طبس) آمده است: تلاش گروه نجات به شکل رقت انگیزی به شکست انجامید. سیاست آمریکا در قبال ایران از هم پاشید. اعضای دیپلماتیک از تهران خارج شدند ولی سازمان سیا وقت کافی به دست نیاورد تا اسناد خود را دست نخورده بازگرداند. در حدود ۱۰۰ دانشجوی ایرانی طی دو سال اسناد بسیاری را به هم چسباندند که نتیجه آن فاجعه ای برای دوستان سابق و خبرچین های سیا بود. اکثر آنان قربانی یک پاکسازی وسیع شدند.


به همین دلیل، به کار گرفتن خبرچین های جدید در ایران برای سازمان سیا بسیار مشکل شد.
دی ولت با اشاره به روند بازسازی شبکه جاسوسی سازمان سیا که از دفتر فرانکفورت هدایت می شدند، می نویسد: این شبکه در سال ۱۹۸۹ به خاطر اشتباه یکی از اعضا در مکاتبات لو رفت و به تعبیر تیم واینر در کتاب خود، «پنجره سیا دوباره به سوی ایران مسدود است».


سیا به مدت یک دهه مجبور شد صرفا به اطلاعات به دست آمده از کشورهای دوست، مانند اسرائیل و نظامیان پناهنده بسنده کند. این مساله نیز پیامدهایی بر عملکرد داخلی سازمان سیا داشت؛ بخش ایران به تدریج جذابیت خود را از دست داد و گماشتن پرسنل کارآمد نیز روز به روز سخت تر شد.


دی ولت همچنین از شکست تلاش سازمان سیا برای ارسال نقشه های جعلی ساخت کلاهک اتمی به ایران و متهم کردن ایران به ساخت بمب اتمی خبر داده و می نویسد: این اتفاق در سال دو هزار میلادی شکست خورد.


نشریه آلمانی در ادامه به «گزارش ۱۶سرویس اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷» و اذعان به اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته ای نیست می پردازد و می افزاید: برخلاف سال ها تبلیغات درباره ساخت قریب الوقوع تسلیحات هسته ای در ایران، ۱۶ دستگاه اطلاعاتی آمریکایی ناگهان اعلام کردند برنامه تسلیحات اتمی خود را دنبال می کرده، ولی این برنامه را در سال ۲۰۰۳ متوقف نموده و احتمالا تا قبل از سال ۲۰۰۷ نیز آن را از سر نگرفته است.»


به نوشته دی ولت «جنجال گسترده ای در میان کارشناسان به وجود آمد. دستگاه های اطلاعاتی اکثر کشورهای متحد با آمریکا تردیدها و انتقادات بسیاری را مطرح کردند. این یک کودتای اطلاعاتی بود.»


نشریه آلمانی با اشاره به تجربه ناکامی سرویس های اطلاعاتی آمریکا در قبال عراق و نتایج منفی آن برای آمریکا نوشت: تاثیر گزارش ۱۶نهاد اطلاعاتی آمریکا بر افکار عمومی بسیار چشمگیر بوده و همچنان نیز قابل توجه است سازمان سیا اعتبار و حیثیت خود را تا حدود زیادی از دست داده است.

گزارش های بعدی سیا درباره برنامه اتمی ایران معمولا از سوی هیچ کارشناس خبره مورد استفاده و استناد قرار نگرفته است. آنچه مسلم است این که عملکرد سازمان سیا علیه ایران زیر سؤال رفته و بر باورپذیری رفتار آن تاثیر گذاشته است.


گزارش نشریه آلمانی در حالی منتشر می شود که روزنامه نیویورک تایمز از ایجاد سرویس اطلاعاتی تازه با محوریت ایران در پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) خبر داده است.

براساس این گزارش، سرویس جدید التاسیس صرفا روی تهدیدهای ایران و چین متمرکز خواهد شد و درصدد است صدها جاسوس دیگر نیز جذب کند.

ماه گذشته نيز روزنامه واشنگتن پست در گزارشي به ايجاد بخش ويژه اي در سازمان سيا در رابطه با ايران اشاره كرد. در اين بخش كه نزد كاركنان اين سازمان به خانه ايران شهرت يافته چند صد كارشناس و تحليلگر مشغول فعاليت هستند و زير نظر يكي از فرماندهان پيشين سيا در شهر اسلام آباد پاكستان اداره مي شود. سازمان سيا به طور رسمي در مورد اين بخش اظهارنظري نكرده است.