واکنش آمریکا به اقدام چین علیه روزنامه‌نگاران این کشور

 آمریکا، چین را به تهدید و ارعاب خبرنگاران خارجی متهم کرد. آمریکا روز سه‌شنبه این اتهام را پس از آن مطرح کرد که چین از تمدید اعتبارنامه مطبوعاتی چند تن از کارکنان سازمان‌های رسانه‌ای آمریکا خودداری کرد.

اخبار بین المللبا کشیده شدن دامنه اختلاف‌های چین و آمریکا بر سر مسائل تجاری، فناوری، هنگ‌کنگ و ویروس کرونا به رسانه‌ها، این دو رقیب ابرقدرت صدور روادید‌های مطبوعاتی را محدود کردند و حتی چین برخی خبرنگاران آمریکایی را اخراج کرد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که سفارت آمریکا در پکن در اختیار رسانه‌ها قرار داد، تأکید کرد: سابقه چین در زمینه تهدید، آزار و اخراج خبرنگاران آمریکایی و خارجی به چند دهه پیش باز می‌گردد.

وی افزود: وزارت امور خارجه چین اخیراً سفارت آمریکا را در پکن از اعمال محدودیت‌های جدید برای گزارشگران خارجی مطلع کرد. برخی از این محدودیت‌ها عبارتند از عدم تمدید اعتبارنامه‌های مطبوعاتی آن‌ها و خودداری از رسیدگی به درخواست‌های صدور روادید برای خبرنگارانی که اوایل امسال از چین اخراج شده بودند.

باشگاه خبرنگاران خارجی چین روز دوشنبه این موضوع را تأیید و اعلام کرد: اعتبارنامه مطبوعاتی جدید دستکم پنج خبرنگار از چهار گروه رسانه‌ای ازجمله روزنامه وال استریت ژورنال، سی‌ان‌ان و بلومبرگ، صادر نشده است. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده با خبرنگاران بیشتری برخورد‌های مشابه شود و فشار‌های مضاعفی بر گروه‌های رسانه‌ای خارجی وارد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: آمریکا تلاش‌های زیادی کرده است تا چین را متقاعد کند که به خبرنگاران خارجی اجازه بازگشت به این کشور را بدهد. خبرنگاران خارجی بدون دریافت اعتبارنامه مطبوعاتی معتبر قادر به فعالیت در چین نیستند. این اعتبارنامه برای دریافت اجازه اقامت نیز ضروری است.

چین می‌گوید این اقدامات نتیجه محدودیت‌هایی است که برای خبرنگاران این کشور در آمریکا در نظر گرفته شده است. دولت دونالد ترامپ مدت اعتبار روادید خبرنگاران چینی را به ۹۰ روز کاهش داده است.