دولت باید مانع رشد کاذب و نزول ناگهانی بازار بورس می‌شد

 محمد حسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه بحث‌های مفصلی درباره مسائل مربوط به بازار بورس صورت گرفت.  

اخبار سیاسیوی با بیان اینکه رشد قابل توجه بازار بورس از اردیبهشت تا حدود یک ماه پیش و نزول ناگهانی آن در یک ماه گذشته قابل تامل است، اظهار داشت: مسائل مختلفی از جمله عرضه چند لایه برخی از شرکت‌های وابسته به دولت در بازار، باعث رشد کاذب و قابل توجه این بازار شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از نظر کارشناسان، دولت باید اطلاعات مربوط به شرکت‌های پر ریسک، ریسک متوسط و ریسک پایین را در اختیار افراد قرار می‌داد تا شرایط پایدارتر می شد و رشد کاذب و نزول ناگهانی اتفاق نمی افتاد.

فرهنگی با بیان اینکه رئیس مجلس تاکید داشت که برای مدیریت بازار ارز باید تقاضا در داخل، مدیریت شود، ادامه داد: به عنوان مثال برای تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی و همچنین نیازهای اساسی مردم می‌توان از منابع ارزی که در خارج از کشور بلوکه شده است و امکان بازگشت نقدی آن وجود ندارد، استفاده کرد. با این روش می‌توان تقاضا را در بازار ارز کاهش داد و به طور مستقیم روی قیمت آن تاثیر گذاشت.

وی تصریح کرد: قرار شد تا در جلسه فردا صبح، رئیس مجلس با روسای کمیسیون‌های تخصصی و مسئولان اجرایی راهکارهای جامع تری برای این موضوع دیده شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای ساماندهی بازارهای مختلف، گفت: کمیسیون‌های مجلس دارای اولویت‌های جداگانه‌ای هستند، به عنوان مثال امروز مجلس طرح دو فوریتی در خصوص تامین نهاده‌های کشاورزی بررسی می‌کند که می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت‌ها بگذارد.  

فرهنگی بیان کرد: همچنین، کمیسیون عمران نیز طرح دو فوریتی برای ساماندهی بازار مسکن تهیه کرده است که با عرضه مسکن  به متعادل سازی قیمت‌ها کمک می‌کند، کمیسیون فرهنگی نیز در حال کار کردن روی طرحی برای افزایش جمعیت و تعالی خانواده است و کمیسیون صنایع و معادن نیز در حال بررسی راهکارهایی برای بازگرداندن خودرو به جایگاه خود است.