تأکید ایران و روسیه بر لزوم همکاری بیشتر برای مقابله با اقدامات مخرب آمریکا

 کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه دیروز (سه‌شنبه) ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ با «آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور آسیای مرکزی و قفقاز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین در مورد روابط دوجانبه، اوضاع افغانستان، پاندمی  کرونا ، تحولات منطقه آسیای مرکزی و قفقاز از جمله بلاروس، گرجستان و قره باغ و نیز همکاری‌های دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در راستای مقابله با اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا تبادل نظر کردند.

جلالی و رودنکو همچنین بر ضرورت رایزنی و تعامل بین دو کشور در خصوص مسائل آسیای مرکزی و قفقاز و لزوم همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه مقابله با تهدیدات موجود برای این حوزه از جمله خطر گسترش تروریسم و نفوذ آمریکا در منطقه، تأکید کردند.

کاظم جلالی در این ملاقات با بیان اینکه تهران و مسکو در اکثر موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی دارای دیدگاه و مواضع مشترک و یا نزدیک به هم هستند، بر لزوم تعامل و همکاری بین دو کشور به ویژه در زمینه مقابله با تهدیدات ناشی از اقدامات غیرقانونی و مخرب آمریکا در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز تأکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با بیان اینکه روسیه برای روابط خود با ایران ارزش زیادی قائل است، عنوان کرد که روابط دو کشور در راستای توافقات روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حال توسعه و گسترش است.

دو طرف همچنین تمایل خود را نسبت به تداوم تماس‌ها و دیدارها در خصوص مسائل منطقه اعلام کردند.

* دیدار جلالی با رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه

«کنستانتین کاساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه نیز روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور ماه با کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو ملاقات کرد.

در این دیدار کاساچف روابط دو کشور را رضایت بخش و سازنده توصیف و آمادگی روسیه را برای گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله پارلمانی اعلام کرد. 

در این ملاقات همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت.