دوگانه «سلامت» و «آموزش» توسط دولت به خوبی مدیریت نشد

​سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در جمع برخی از فرهنگیان پس از استماع مشکلات نظام آموزشی در شرایط کرونا، گفت: همانطور که در این جلسه مطرح شد کیفیت تحصیلی دانش آموزان مهمترین دغدغه این روزهای اولیای دانش آموزان است و مجلس شورای اسلامی هم باید دغدغه‌های اولیا و فرهنگیان را از دستگاه‌های اجرایی کشور پیگیری کنند تا بتوانیم به راهکارهای مشخص و کارآمدی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برسیم.

وی افزود: برخی می‌گویند چرا الان که مدارس باز شده است و دانش آموزان به صورت حضوری در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، مجلس دنبال راهکار است؟ خُب! این هم مشخص است که ما قوه اجرایی نیستیم که بتوانیم اقدامی کنیم ولی به دولت پیشنهادهایی را دادیم اما در نهایت این قوه مجریه است که سازوکار اجرایی را باید تعیین کند و به اجرا برساند؛ الان هم که مشاهده می‌کنیم این شیوه بازگشایی مدارس منجر به شیوع بیشتر کرونا می‌شود مجلس می‌تواند از باب وظیفه نظارتی برای تامین سلامت مردم به موضوع ورود کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دولت قبل از بازگشایی مدارس، نمایندگان مردم در مجلس را طرف مشورت خود قرار می‌داد شاید بهتر می‌توانست دو گانه «سلامت» و «آموزش» را مدیریت کند ولی الان متاسفانه این دوگانه به خوبی مدیریت نشده است.

قاضی زاده هاشمی در مورد عملکرد وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازگشایی مدارس با سهل پنداشتن موضوع، بی‌برنامگی و ساده‌انگاری مواجه بود.

وی با اشاره به نامه خود به رئیس جمهور اظهار داشت: در نامه‌ای به رئیس جمهور تاکید کردم که این شیوه بازگشایی مدارس موجب شیوع گسترده ویروس کرونا می‌شود زیرا این ویروس مانند یک مار خزنده است و هر تجمعی می‌تواند به گسترش بیماری کمک کند و این یک اصل در رابطه با ویروس کووید ۱۹ است که باید جدی گرفته شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بدون در نظرگرفتن واقعیت‌های بهداشت و درمان با مشکلاتی در موج سوم بیماری مواجه می‌شویم، بیان کرد: اگر حضور دانش آموزان در مدارس با دقت لازم همراه نباشد، با بحرانی خودساخته مواجه خواهیم بود که مشکلات فراوانی را سر راه کشور قرار می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به بلاتکلیفی دولت در برگزاری کنکور ۹۹ و اتخاذ تصمیمات چندباره که در نهایت تبدیل به حضور داوطلبان در جلسات کنکور شد، گفت: نحوه عملکرد نظام آموزشی در دوران کرونا و تصمیم‌های چندباره نشان دهنده ضعف در مدیریت سیستم‌های آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تصمیم‌گیری در نظام آموزش در مواجهه با کرونا ناهماهنگ و عکس آنچیزی است که باید اتفاق بیفتد. اگر دانشگاه‌ها حضوری می‌شد و مدارس غیرحضوری پذیرفتنی‌تر بود؛ هرچند با حضوری بودن دانشگاه‌ها هم موافق نیستیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا دانشگاه‌ها مقوله‌ای جدا از مدارس در نظر گرفته می‌شود و نحوه برخورد این دو سیستم آموزشی با بیماری کرونا هماهنگ نیست؟ اظهار داشت: چرا به اخطارهای دلسوزان حوزه بهداشت و درمان توجه نمی‌شود و اظهار نظرهای کارشناسان سلامت با بی‌تفاوتی مواجه است؟

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه محققان تماس نزدیک برای ابتلا به بیماری را ۱۵ دقیقه تعریف کرده‌اند، گفت: ۱۵ دقیقه زمان برای حضور شخص بدون ماسک در یک تجمع کافی است تا به بیماری کرونا مبتلا شود و چون دانش آموزان اساساً ناقلان خاموش هستند، به راحتی افراد مستعد را درگیر کرده و سبب افزایش بیماری در سطح جامعه می‌شوند.

وی تأکید کرد: دانش آموزان به لحاظ شرایط سنی که دارند اصول بهداشتی را با کیفیت لازم رعایت نمی‌کنند که این خود شرایط ناامنی سلامت جامعه و دانش‌آموزان را فراهم می‌کند.

نایب رئیس اول مجلس با اشاره به نزدیک بودن فصل پاییز و رشد بیماری‌های آلرژی‌زا بیان کرد: در فصول پاییز و زمستان امکان بروز بیماری‌های تنفسی نوپدید دیگر از جمله آنفلوآنزاهای جدید با تغییر ژنتیکی قابل تصور است که شرایط را برای نظام سلامت و مردم سخت‌تر می‌کند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به نگرانی خانواده‌ها و مسئولان از کیفیت تحصیلی در شرایط کرونا، اظهار داشت: از ابتدای شناسایی ویروس کرونا در دنیا و سپس در ایران، دولت فرصت داشت تا زیرساخت‌های لازم برای آموزش غیرحضوری مدارس و دانشگاه‌ها را فراهم کند و نواقص آن برطرف شود؛ در کنار آن نیز می‌توانست تولید محتوای آموزشی با اساتید مجرب و اهل فن به صورت سراسری صورت گیرد و به دانش آموزان ارائه شود.

وی تأکید کرد: پس از ایجاد این زیر ساخت‌ها مدارس نیز با رعایت تمامی اصول بهداشتی و حداقل حضور دانش آموزان می‌توانستند به نمایه‌ای برای رفع اشکالات تبدیل شوند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه سیاستگذاری برای مقابله با کرونا تابع این اصل است که «هرگونه تجمع برابر با شیوع بیشتر بیماری است»، گفت: رعایت اصول بهداشت همگانی به‌خصوص زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند بیماری را به حداقل برساند و راه را برای مقاله صددرصدی با ویروس منحوس کووید ۱۹ هموار کند ولی متأسفانه نظام آموزش و پرورش در این زمینه خوب عمل نکرده و این امر موجبات نگرانی خانواده‌های دانش آموزان را فراهم آورده است.