آمریکا: تحریم‌ تسلیحاتی ایران به تنهایی و یک جانبه ادامه دارد

 «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، روز چهارشنبه گفت، هرفرد یا نهادی با ایران معامله تسلیحاتی انجام دهد، واشنگتن مانع دسترسی آن به بازارهای آمریکا خواهد شد.

آبرامز در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون واشنگتن برای اعمال تحریم های ثانویه به منظور تحت فشار قرار دادن کشورها برای رعایت تحریم های تسلیحاتی ایران طرحی در دست دارد یا نه، گفت تا آخر هفته و پس از آن تا روز دوشنبه و همینطور در روزهای بعدی هفته آینده خبرهایی اعلام خواهند شد.

دیپلمات ها می گویند احتمالا تعداد بسیار معدودی از کشورها اعمال تحریم های سازمان ملل ضد ایران را از سر خواهند گرفت.

در سال ۲۰۱۸ ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و اعمال تحریم‌های آمریکا ضد ایران را از سر گرفت. اما طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای یعنی انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه و بیشتر اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده اند که به اعتقاد آن‌ها آمریکا نمی‌تواند اعمال تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران را از سر بگیرد.

یک دیپلمات ارشد شورای امنیت سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد اعمال تحریم‌ها از سر گرفته نخواهد شد و این تحریم‌ها همچنان در حالت تعلیق و برجام به قوت خود باقی خواهند ماند.

روز چهارشنبه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت، هرکاری لازم باشد انجام خواهیم داد تا اطمینان یابیم تحریم‌های ایران اعمال خواهند شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، روز چهارشنبه مخالفت‌ها با واشنگتن را به منزله پیروزی برای ایران و شکستی ننگین برای آمریکا توصیف کرد.