وعده های پوچ ترامپ علیه ایران/از جنگ تا فعال سازی مکانیسم ماشه

 اخبار سیاسی- ترامپ حالا در نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استراتژی ها و برنامه های خود علیه ایران را بر باد رفته می بیند و سعی دارد با شوی تبلیغاتی-رسانه ای به هر طریق ممکن ایران را وادار به مذاکره کند اما مردم ایران و مسوولان همواره پاسخ محکم نه را به مذاکره مجدد با آمریکا داده اند.

به گزارش افکارنیوز؛ ترامپ خیال می کرد پس از روی کار آمدن در آمریکا با پاره کردن برجام می تواند ایرانیان را مجددا به پای میز مذاکره بنشاند اما پس از کنار کشیدن از برجام بزرگترین ضربه را سردمداران آمریکا خوردند.

همین چندی پیش بود که ترامپ تحریم ها را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد اما حتی با مخالفت اروپایی ها مواجه شد و بیش از همیشه آمریکا در جهان منزوی شد.

ترامپ دوباره وعده مذاکره با ایران را داد و باز هم پاسخ منفی دریافت کرد و حالا پس از مستاصل شدن در مقابل جمهوری اسلامی شروع به تهدید درباره جنگ و یا فعال کردن مکانیسم ماشه می دهد.

تمان اعضای برجام اما به ترامپ و آمریکا گفتند که حق فعال سازی مکانیسم برجام را ندارد زیرا اصلا دیگر جایی در برجام نداشته و از این توافق خارج شده است.

از سوی دیگر تهدید جنگ علیه ایران نیز یک وعده پوچ است زیرا پس از ترور و به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در عین الاسد، آمریکایی ها جرات نکردند پاسخی به ایران بدهند و آنها به خوبی از قدرت نظامی ایران آگاهی دارند.

جعفر قادری از نمایندگان مجلس یازدهم در واکنش به تهدید ترامپ مبنی بر اینکه با ایران وارد جنگ خواهد شد، گفت: در حالی رئیس جمهور آمریکا ایران را تهدید به جنگ می کند که هفته های گذشته وعده توافق و مذاکره با ایران را می داد، در این شرایط باید گفت ترامپ حرف های بی ربط و زیاد می زند و نباید او را جدی گرفت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: تهدید ترامپ برای جنگ با ایران، در واقع ترس از تلافی ترور سردار شهید سلیمانی است، این در حالی است که وقتی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق حمله کرد، ترامپ هیچ اقدامی نکرد، این بار نیز چنین است.

وی اظهار داشت: تصور نمی کنم در صورتی که ایران انتقال سخت را از آمریکا به دنبال ترور سردار شهید سلیمانی بگیرد، جرأت و جسارت پاسخگویی را داشته باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ترامپ در وضعیتی نیست که بخواهد آمریکا را درگیر جنگی با ایران کند، او می داند در شرایط فعلی و با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هر خطایی مرتکب شود منجر به حذف او از انتخابات می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: با این حساب تهدید های ترامپ تو خالی و آبکی است و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

همچنین سید نظام الدین موسوی دیگر نماینده مجلس گفت: ترامپ هر تصمیمی در ارتباط با فعال شدن مکانیسم ماشه بگیرد، غیر قانونی است. پیشنهاد آمریکا در شورای امنیت نیز به سرانجام نمی‌رسد و با مخالفت قاطع کشورهای عضو شورای امنیت و برجام روبه‌رو می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت آمریکا به صورت یک جانبه تحریم‌های مختلفی را علیه ایران اعمال کرده است اما اینکه بخواهد مجدد قطعنامه شورای امنیت را از طریق مکانیسم ماشه برگرداند، چیزی نیست که در اختیار آمریکا باشد.

موسوی اقدام و تلاش دولت ترامپ را غیرقانونی و غیر‌حقوقی دانست و تصریح کرد: در صورتی که شورای امنیت به چنین پیشنهادی تن دهند، یک بدعت در تاریخ است زیرا به لحاظ قانونی و حقوقی چنین اقدامی امکان پذیر نیست مگر اینکه ایالات متحده بخواهد تفسیر غیرقانونی از مکانیسم ماشه ارایه کند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مکانیسم ماشه مرتبط با یکی از بندهای برجام است و تنها از طرف یکی از اعضای برجام می‌تواند این موضوع مطرح شود بنابراین هر تفسیری که از سوی دولت آمریکا ارایه شود، زورگویانه و غیرقانونی است.