بازگشت تحریم‌های ذیل برجام از سوی آمریکا کارکرد انتخاباتی برای ترامپ دارد

 مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «ماندن در برجام برای چیست؟» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

در همین راستا با عباس مقتدایی نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

  واکنش ایران به تهدید آمریکا در فعال کرد مکانیسم ماشه اظهار داشت: براساس معیارها و حقوق بین‌الملل رفتار ترامپ رفتار یک فرد عقب مانده از حقوق بین‌الملل است و حرکت‌های ناشیانه وی در پهنه بین‌المللی دیگر اعتباری برای حرف‌های یک رئیس جمهور آمریکا باقی نگذاشته است.

وی افزود: خروج آمریکا از برجام و نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی که دولت آن کشور پذیرفته است حرکت‌های نمایشی و نمادین در آستانه انتخابات، بهره‌گیری در حد سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی برای پیشبرد مقاصد داخلی و پیروزی در انتخابات واقعیت‌هایی است که امروز جامعه بین‌المللی در بالاترین حد مشاهده می‌کند و این معانی را کاملاً متوجه است که اینها بیش از آنکه برد اصلی و واقعی داشته باشد برای بهره‌گیری‌های داخلی در نظام و ساختار داخلی آمریکا انجام می‌پذیرد.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تلاش برای کشاندن دولت‌های هم‌پیمان خود در منطقه خلیج فارس به سمت مراودات و فعال کردن ارتباطات با رژیم جعلی صهیونیستی هم در همین راستا بوده و ملت‌های منطقه اکنون آگاهتر از هر زمان دیگری می‌دانند که ترامپ همه گزینه‌ها را برای پیروزی در انتخابات مصرف می‌کند و فارغ‌ از رعایت حقوق بین‌الملل فعالیت می کند. اما واقعیت آن است که چون ترامپ و دولت آمریکا دیگر عضوی از اعضای برجام نیستند نمی‌توانند از سازوکارهای مطرح در برجام هم بهره بگیرند. 

وی خاطرنشان کرد: ایران از طریق فشار به اعضای 4+1 برای جلوگیری از اقدامات یکجانبه‌گرانه آمریکا می‌تواند استفاده کند؛ گفت:‌ آمریکا در این تلاش به هیچ نتیجه‌ای عملی نخواهد رسید چون دیگر فشاری باقی نگذاشته است که اعمال نکرده باشد بنابراین مردم ایران آمادگی روحی و آمادگی کامل برای مبارزه با آمریکا و پیروزی در جنگ اراده‌ها را سال‌ها است در خود تقویت کرده‌اند و به نفع دنیا نیست که یکجانبه‌گرایی آمریکایی رشد کند و ایران نشان داده است که به حقوق بین‌الملل احترام می‌گذارد اما این بدین معنا نیست که ما منافع ملی کشورمان را فدای خواسته‌ها و هوس‌رانی‌های یک فرد زیاده خواه کند.

مقتدایی گفت:‌ آنها ادعاهایی دارند که آن ادعاها از نظر حقوق بین‌الملل مسموع نیست و مواد برجام که اجازه می‌دهد یکی از طرف‌ها مکانیسم ماشه را فعال کند اصولاً و اصالتاً مشمول آمریکایی‌ها که از این روند خارج شده‌اند نمی‌شود و آنچه امروز آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند بیشتر قلدری است تا استفاده از حقوق بین‌الملل و قوانین؛ ایران ابعاد قوت داخلی خود را در طول سالیان آنقدر مورد توجه قرار داده است که اینک با این بلوف‌زنی‌های آمریکایی اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ما نشان داده‌ایم که کشور مقاومت و ایستادگی اراده‌ها هستیم.

وی در پاسخ به اینکه واکنش دستگاه دیپلماسی و کشورمان در برابر آمریکا در این مورد چه خواهد بود، گفت:  ما اقدامات شتابزده و هیجانی  ترامپ را به عنوان دست و پا زدن‌های بیخود تلقی می‌کنیم و سناریوهای مختلف برای مقابله با نابخردی‌های آن کشور را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: کشور ایران از توانمندی‌های بسیار بالای درونی و ظرفیت‌های عظیم داخلی و امکانات بیرونی لازم برخوردار است و ما می‌توانیم به عنوان یک کشور مستقل هم در عرصه حقوق بین‌الملل و هم در پاسخ‌های بازدارنده اقداماتی که مورد نظرمان هست را در کمال استقلال انجام دهیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین زمینه خاطرنشان کرد: مجلس، دولت، شورای عالی امنیت ملی و کلیت نظام در زمینه ایستادگی در برابر قلدری‌های آمریکا و شوهایی که آنها راه‌اندازی می‌کنند توافقات دقیق و انسجام کامل دارند.