جامعه بین‌الملل در برابر قلدری به حرف بسنده نکند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک در توییتی از جامعه بین‌الملل خواست برای حفاظت از نظم بین‌المللی در مقابل قلدری، از حرف زدن فراتر رود و اقدام کند.

این سفارتخانه در توییتی نوشت: جامعه بین‌الملل برای حفاظت از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، باید از دادن رای ممتنع (در اشاره به رای کشورهای اروپایی در قبال قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران) فراتر رفته و به سوی مخالفت فعال برود. در برابر قلدری که از گفته‌های خود با اقدام ریاکارانه حمایت می‌کند، تنها کلمات کافی نیست. همه کشورها مسئولیت دارند از حاکمیت قانون محافظت کنند.

وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه ادعا کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله محدودیت تسلیحاتی احیا شده است.

ادعای آمریکا در اجرایی شدن مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک» و بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با واکنش مقام‌های مختلف جهانی مواجه شد.

« آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفت، نمی‌تواند در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدامی انجام دهد زیرا به نظر می‌رسد «عدم قطعیت» در این خصوص وجود دارد. 

وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام هم در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، بر تعهد کامل خود به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به موجب آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت، تاکید کردند.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از این اقدام آمریکا، گفت: «دردناک است که شاهد این باشیم که کشوری به این بزرگی، بدین شکل به خودش توهین می‌کند و لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت مخالفت می‌کند».

نمایندگی روسیه همچنین تاکید کرد: «ایالات متحده با تحمیل اراده خودخواهانه خود بر دیگران، به تضعیف قوانین بین‌المللی اصرار می‌ورزد».

«مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل نیز طی نامه‌ای از دبیرکل این سازمان و اعضای شورای امنیت خواسته تا مانع اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران شوند.