نیروی هوایی ارتش، در جنگ تحمیلی نخستین پاسخ را به صدام داد

 امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش صبح امروز در تماس تلفنی با برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران گفت: صدام بعثی در ۳۱ شهریور ماه به یگان‌های جمهوری اسلامی حمله کرد که دلاور مردان نیروی هوایی در کم ترین زمان ممکن و به فاصله دو ساعت و نیم از پایگاه هوایی بوشهر این حمله را پاسخ دادند.

وی ادامه داد: در زمان صلح تمام نیرو‌های مسلح، طرح‌های عملیاتی دارند تا در زمان نیاز از آن‌ها استفاده شود. یکی از این طرح‌های عملیاتی که به نیروی هوایی ابلاغ شده بود، طرح البرز نام داشت.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: هنگامی که صدام و صدامیان تصمیم داشتند که پیروزی برق آسا به دست بیاورند، با تلاش دلاورمردان کشورمان این هدف آن‌ها به یک جنگ فرسایشی تبدیل شد و همان طور که می‌دانید ۵ روز پس از جنگ نیز آن‌ها درخواست داشتند تا جنگ متوقف شود.

امیر سرتیپ واحدی توضیح داد: از همان روز‌های اولیه اِعمال تحریم‌ها، اولین تحریمی که در کشور انجام شد، تحریم هواپیما بود، ولی توانستیم با رشادت کارکنان فنی و نیرو‌های متخصص و جوانان غیور، مشکلات را مرتفع کنیم.

وی گفت: اولین جهاد خودکفایی در نیروی هوایی تشکیل شد که مسئولیت بازسازی هواپیما‌ها را برعهده داشتند. نیروی هوایی نیاز به تجهیزات زیادی دارد و خدا را شاکریم جوانان متخصص و فعال از دانشگاه‌های کشور پای کار آمدند و حتی کارکنان فنی اقدام به ساخت هواپیما کردند و توانستیم هواپیمای کوثر را بسازیم. 

جانشین فرمانده نهاجا در پایان خاطرنشان کرد: نیروی هوایی یک نیروی آماده و سرپا و آماده اجرای دستور فرماندهی معظم کل قواست.