دلیل سفر قریب الوقوع ظریف به روسیه چیست؟

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه ، درباره سفر قریب الوقوع محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه، گفت: در این سفر مسائل مختلفی مورد بررسی وزرای خارجه دو کشور قرار خواهد گرفت و از موضوعات دو جانبه تا همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی در دستور کار این سفر قرار می‌گیرد.

او افزود: بحث تمدید یا به روزرسانی معاهده اساس روابط متقابل و همکاری‌های ایران و روسیه موضوع مهمی است که دو کشور ایران و روسیه در پی سامان دادن به آن هستند و از همان سفر پیشین آقای ظریف به مسکو مشخص بود که رایزنی‌های دو طرف در این زمینه افزایش پیدا خواهد کرد.

بهمن ادامه داد: روسیه و ایران در حوزه‌هایی مانند همکاری‌های منطقه‌ای و اشتراک نظری که در مورد برخی مسائل مانند سوریه دارند، همچنان رایزنی‌های خود را ادامه می‌دهند و شاید مهم‌ترین موضوعی که در این سفر در دستور کار طرفین خواهد بود، مسئله هماهنگی‌های بیشتر بین دو کشور برای شیوه‌ها و رویکرد‌های تهران و مسکو در مورد مقابله با یک جانبه گرایی‌ها و زورگویی‌های آمریکا ست.

کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: با توجه به فضایی که چند روز اخیر مقامات سیاسی آمریکا به وجود آورند و سعی کردند با فعالسازی یک جانبه مکانیسم ماشه تمامی موازین حقوقی و بین المللی را به نوعی زیر پا بگذارند و در عین حال ایران و روسیه را تهدید کردند که در صورت انجام معامله به ویژه معاملات تسلیحاتی هر دو کشور را تحریم می‌کنند، بنابراین شیوه مقابله با آمریکایی‌ها قاعدتا یکی از مهم‌ترین دستور کار‌ها در سفر آقای ظریف به مسکو است.

بهمن ادامه داد: سفر وزیر خارجه کشورمان به روسیه نشان از این دارد که همکاری‌های دو کشور به رغم تمامی فشار‌هایی که آمریکا وارد می‌کند خدشه ناپذیر است و دو طرف تمایل دارند که روابط خود را در سطوح مختلف گسترش دهند.