قنادباشی: عراق درصدد استفاده از تجارب ایران است

 جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در مورد سفر وزیر خارجه عراق به ایران، گفت: عراق اکنون دوران گذاری را سپری می‌کند و تا برگزاری انتخابات این کشور، مقامات عراقی باید با کشور‌های مختلف تبادل نظر کرده و برای آینده روابط خود برنامه ریزی کنند، همچنین عراق درصدد است تا از تجارب ایران استفاده کند.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران از چند سو برای عراق برتری دارد، تهران و بغداد تاریخ و همکاری‌های مشترکی دارند و دوستانه ترین و نزدیکترین همکاری‌ها را برای از میان بردن خطر تروریست در عراق داشته‌اند، همچنین پیوند‌هایی امنیتی که بین دو کشور ایران و عراق است، سبب شده که امنیت دو کشور بر یکدیگر تاثیر بگذارد.

قنادباشی با بیان اینکه بیشترین میزان گردشگر مذهبی را بین دو کشور ایران و عراق داریم، گفت: در واقع هیچ کشوری در جهان به اندازه تهران و بغداد رونق تبادلات گردشگری ندارند، که همین موضوع مسائل اقتصادی و فرهنگی زیادی با خود به همراه دارد.

 این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اشتراکات بین ایران و عراق، گفت: عراقی‌ها علاقمند هستند که از خلیج فارس بهتر استفاده کنند، علاوه بر این خطراتی که منطقه را تهدید می‌کند هم یکی دیگر از موضوعات مورد بحث بین ایران و عراق است. با توجه به اینکه عراقی‌ها سال گذشته در پارلمان خود تصویب کرده‌اند که آمریکایی ها از منطقه اخراج شوند، لذا در جریان سفر وزیر خارجه عراق به کشورمان در این مورد هم صحبت می‌شود، به ویژه اینکه آمریکا تهدیدات زیادی در این زمینه می کنند که رایزنی بین  ایران و عراق می‌تواند بسیار موثر باشد.

او افزود: عراق خریدار برق ایران است، لذا چگونگی صادرات برق و گاز به این کشور باید در جریان سفر وزیر خارجه عراق به ایران باید مورد بررسی قرار بگیرد، همچنین دولت عراق ناگزیر است از یک طرف برای انتخابات کشور خود برنامه ریزی کند و از طرف دیگر مسائل رفاهی مردم را فراهم کند.

قنادباشی ادامه داد: عراق علی رغم اینکه کشور بسیار ثروتمندی است، اما اکنون برای عملی کردن وعده‌هایی که دولت الکاظمی به مردم داده است نیاز به برخی همکاری ها و رایزنی‌ها دارد که در سفر وزیر خارجه عراق به ایران در مورد آن صحبت می‌شود.