خطیب زاده: نه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد

 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: دیروز شاهد اتفاق ناگوارى میان کشورهای هم مرز خود بودیم، که درباره این موضوع وزیر خارجه کشورمان گفت‌وگویى با مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان داشت، ما اعلام آمادگی کردیم که از تمام ظرفیت‌های خود برای کمک به پایان یافتن این بحران استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره برخورد دو راکت در پی درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان به منطقه خدآفرین در ایران اظهار کرد: اتفاق اصلا خوبی نیفتاده است، وضعیت منطقه بیش از این تحمل این خشونت‌ها را ندارد؛ ما بلافاصله به دوستان در این دو کشور گفتیم که هر چه زودتر این غائله ختم یابد؛ آتش بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت‌وگو‌های دوجانبه تنها راه‌حل قطعی این موضوع است. راه‌حل نظامی راه حل پایدار برای این اختلاف چند دهه‌ای نیست.

خطیب زاده تاکید کرد: ایران از همه توان خود برای حل این موضوع استفاده می‌کند و با حساسیت در حال پیگیری این موضوع بوده و به طور مداوم با طرف‌های درگیر در حال گفت‌وگو هستیم.

 وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد: ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین الملل و روابط آمریکا و ایران ندارد. مشاوران او قرار نیست بفهمند که چه اتفاقی افتاده است. نه مذاکره‌ای بوده و نه هست و نه انجام خواهد شد این‌ها مصرف داخلی دارد شاید به درد ترامپ بخورد، راه روشن است ترامپ باید خطای خود را بپذیرد و این جنگ غیربشری و همه جانبه و تحریم‌های ظالمانه را متوقف کند و تمام خسارت‌هایی که به ملت ایران از مسیر این جنگ وارد کرده، جبران کند. شاید وقتی این‌ها را انجام داد در گوشه‌ای از اتاق برجام جایی برای خود پیدا کند، بنابراین موضع ما روشن است و جواب ما همان است که بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر فؤاد حسین وزیر خارجه عراق به کشورمان اظهار کرد: این سفر عادى بین دو کشور بوده است، بار‌ها این سفر‌ها انجام شده است و به طور مداوم در حال انجام است، طى دو هفته آینده هیئت فنى عراق به ایران مى آیند تا در مورد اروند رود صحبت شود.

خطیب زاده ادامه داد: همچنین ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک مردود می‌داند و اماکن ایران چند ماه گذشته با دخالت و تحریک برخی دول خارجی مورد تعرض قرار گرفته است؛ سردار سلیمانی بزدلانه در دل شب مورد حمله تروریستی آمریکا قرار گرفته از دولت عراق به عنوان میزبان درخواست کردیم مساعی جمیله خود را به کار بگیرد که از این تعرضات جلوگیری و اقدام عملی صورت دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته و مرجعیت حافظ صلح و ثبات و امنیت و آرامش در عراق بوده است. آیت الله سیستانی نقش بی بدیلی در عراق دارد و آنچه را که گفته‌ایم و می‌گوییم خواست تمامی ارکان نظام است که جز احترام برای این رکن رکین نکته دیگری را نداریم و تحمل نخواهیم کرد کسی به جایگاه مرجعیت تخطی داشته باشد.