دریادار خانزادی: نیروی دریایی ارتش رژیم بعث را از صحنه رزم دریایی خارج کرد

 همزمان با آخرین روز از هفته دفاع مقدس ، آیین تجلیل و تقدیر از خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران با حضور امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و حجت الاسلام والمسلمین مظفری نژاد رئیس عقیدتی سیاسی این نیرو در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

امیر دریادار خانزادی در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس، گفت: اولین نیرویی که توانست نیروی دریایی دشمن را نابود و آن‌ها را از صحنه رزم خارج کند، نیروی دریایی ارتش بود که با قدرت و صلابت طومار دشمن را پیچید و دشمن بعثی تا پایان جنگ دیگر در دریا حضوری موثر نداشت و ما به همه شهیدان و دریادلانی که جان خود را فدا کردند درود می‌فرستیم و به همه ایثارگرانی که در طول مدت جنگ ایستادگی کردند دست آن‌ها را می‌بوسیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه در همان اوایل شروع جنگ تحمیلی ، یگان‌های دریایی بلافاصله طرح‌های مختلف گشت و شناسایی دریایی منطقه را توسط بالگرد‌ها به اجرا درآوردند، یادآور شد: نیروی دریایی ارتش با ماموریت‌های مستمر در دریا از منابع ملی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای مکران به مقابله با اقدامات تهاحمی سطحی و هوایی دشمن پرداخت و پس از انجام عملیات اشکان و شهید صفری در آبان ماه ۱۳۵۹ توسط یگان‌های دریایی بر علیه سکو‌های نفتی البکر و الامیه و انهدام این پایانه‌های نفتی و شاهرگ اقتصادی عراق و محرم کردن رژیم بعثی از صدور نفت از طریق خلیج فارس، یگان‌های شناور دشمن دیگر جرات ظاهر شدن بر پهنه آب‌های خلیج فارس را نداشتند.

وی بازنگهداشتن خطوط مواصلاتی دریایی و بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن را یکی دیگر از ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: در ۶۸ روز دفاع مقدس با سیادت دریایی ایران در خلیج فارس بطور کامل تحقق یافت و بنادر و جزایر و تاسیسات ایران تا پایان جنگ هشت ساله توسط یگان‌های سطحی دریایی دشمن مورد تهدید جدی قرار نگرفت و در مقابل، در تمام دوران هشت سال دفاع مقدس راه‌های مواصلاتی دریایی دشمن مسدود شد و هیچ کشتی تجاری یا نفتکش نتوانست به سواحل و بنادر آن تردد کند. بنابر این رژیم بعثی عراق با همکاری کشور‌های مرتجع منطقه نیازمندی‌های نظامی و غیرنظامی خود را تحت پرچم دیگر کشور‌ها تا بنادر کشور‌های جنوب خلیج فارس حمل و پس از تخلیه در بنادر آن‌ها از طریق زمین اقدام به تامین مایحتاج خود می‌کرد که همین امر موجب تحمیل هزینه‌های بسیار به اقتصاد کشور و در نهایت مفروض شدن میلیارد‌ها دلار به سایر کشور‌ها شد.

دریادار خانزادی یکی از اهداف مهم ارتش بعثی صدام در هجوم گسترده به جمهوری اسلامی را تصرف جزیره آبادان دانست و افزود: دشمن با اشغال این جزیره می‌توانست بر اروند رود و شمال خلیج فارس تسلط یابد. اهمیت این مساله نقش مهم منطقه ویژه خرمشهر و جزیره آبادان را روشن می‌کرد و به عبارتی میتوان گفت حفظ این منطقه و جلوگیری از اشغال آن توسط نیرو‌های رژیم بعثیصدام، به نوعی سرنوشت جنگ را مشخص می‌کرد.

وی گفت: نیروی دریایی ارتش علاوه بر پشتیبانی اطلاعاتی که از عملیات والفجر هشت به عمل آورد، با به کارگیری ناوگروه هواناو‌های سنگین و اسکادران بالگرد‌های دریایی و یگان‌های شناور مامور گشت و مراقبت سطحی و هوایی در شمال خلیج فارس، عناصر ایستگاه‌های دریایی خسروآباد، نهر قاسمیه، نهر ابوشکر و پشتیبانی منطقه سوم دریایی خرمشهر مستقر در بندر امام خمینی (ره) و همچنین استقرار ابتکاری توپخانه سنگین دریایی در محدوده کارخانه نمک فاو به منظور پوشش ضد سطحی آبراه خور عبدالله توانست نقش موثری را در موقعیت و تداوم عملیات ایفا کنند.

دریادار خانزادی تصریح کرد: امروزه ارتقای آمادگی رزمی و توان رزمی نداجا، افزایش سطح ایمنی، تمرکز بر آموزش‌های علمی، اثبات اقتدار نیروی دریایی در عرصه عمل و اتقال قرهنگ اسلامی ایرانی به آن سوی مرز‌های سرزمینی، حضور اثربخش در آب‌های آزاد و کمک به کشتی‌های سایر کشور‌ها و استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران؛ همه‌ی این‌ها را مدیون شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس هستیم که اگر آن‌ها نبودند ما نیز اکنون وجود خارجی نداشتیم.

دریادار خانزادی افزود: مردم ایران و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس نشان دادند که اگر همه دشمنان بر علیه ایران متحد شده و چشم طمع به تمامیت ارضی کشور داشته باشند آن را دفع می‌کنند. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نشان دادند توان حفظ امنیت ذره ذره این خاک و دفاع از کشور در برابر هر تجاوزی را دارند.

در این مراسم از دو کتاب با موضوع نقش نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس رونمایی شد.