وقتی آمریکا از برجام خارج شده معنا ندارد مکانیسم ماشه را اعمال کند

 حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص ادعای آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه اظهار داشت: متأسفانه مذاکره‌کنندگان ما در کمال غفلت تعهدی دادند که چه ما اعتراض کنیم به طرف مقابل که تعهدات برجامی مان را انجام می‌دهیم و شما تعهد دادید که تحریم ها را برمی‌دارید اما برنمی‌داشتید و چه آنها به ما اعتراض کنند که چرا تعهدات برجامی‌تان را انجام نمی‌دهید هر طرفی به طرف دیگر اعتراض کند تحریم‌های قبلی که قرار بود برداشته شود، دوباره برمی‌گردد.

وی افزود: اکنون ما نسبت به آنها اعتراض داریم که ما تعهداتمان را انجام دادیم، چرا تحریم‌ها را برنمی‌دارید اما همین که اعتراض کردیم چرا تحریم‌ها را برنمی‌دارید آقایان تعهد دادند که اگر ما هم اعتراض کردیم تمام تحریم‌های شورای امین برگرد و این جای تعجب دارد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: این مسأله مانند این است که شما خودرویی از بنگاهی تهیه می‌کنید که بنگاه می‌گوید اگر شما معامله را فسخ کردید باید 20 میلیون بدهید و اگر بنده هم فسخ کردم باز شما باید 20 میلیون تومان خسارت دهید. ما در هر دو صورت متضرر می‌شویم. حال مراد مکانیسم ماشه هم همین است.

نبویان همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمریکا اعتراض کرده که ایران تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهد و نباید کاهش دهد، ما 5 گام را در نظر گرفتیم که به سه گام آن عمل کردیم لذا نباید کاهش دهد؛ حال چون آمریکا اعتراض کرده باید قطعنامه‌های شورای سازمان ملل برگردد همانها که به قول خودشان برداشته شده است.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه با طرح این سوال که آیا آمریکا می‌تواند اعتراض کند، عنوان کرد: به لحاظ حقوق بین المللی خیر، چراکه در برجام و در قطعنامه 2231 -که پشتوانه برجام است- آمده است طرف‌های برجام، یعنی کسانی که برجام را قبول داشتند (کشورهای 5+1)؛ اما وقتی آمریکا از برجام خارج شده است معنا ندارد بتواند دوباره این اعتراض را نسبت به ما داشته باشد و مکانیسم ماشه را اعمال کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که حقوق بین الملل اقتضا ندارد اما آمریکا که دنبال حقوق بین المللی نیست اصلاً دنیا بر مدار قانون نمی‌چرخد. دنیا بر مردار زور می‌چرخد هر کسی که زور دارد انجام می‌دهد و کشور ما اگر زور و قدرت نداشته باشد، به ما زور می‌گویند یعنی دنیا بر مدار جنگل می‌چرخد، لذا ایران باید قدرتمند باشد؛ چراکه آمریکا قدرت دارد و تحریم‌های خود را علیه ما اعمال میکند.

وی با طرح این سؤال که در چنین شرایطی ما در حال حاضر باید چه کنیم گفت: بندهای 26، 36 و 37 برجام تصریح دارد که اگر تحریم‌ها بازگردد ایران این امر را به عنوان زمینه‌ای برای توقف اجرای برجام به صورت جزئی یا کلی قرار می‌دهد، پس در مقابل آمریکا که تحریم‌ها را بازگرداند باید به خود برجام عمل کنیم، یعنی باید در حال حاضر جلوی اجرای برجام را بگیریم و تعلیق کنیم و توقف دهیم.

نبویان همچنین خاطرنشان کرد: بنده به خروج از برجام قائل نیستم، به مقتضای خود برجام اجرای برجام باید متوقف شود. همچنین بند 13 قطعنامه 2231 عنوان می‌کند که اگر دوباره تحریم‌ها بازگردد ایران می‌تواند اجرای برجام را توقف دهد. پس ما به لحاظ حقوق و قوانین بین الملل هم می‌توانیم به برجام توقف دهیم و اجرای برجام را تعلیق کنیم تا دشمن بفهمد یکی از مواردی که مهم است اجرای پروتکل‌های الحاقی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: پروتکل‌های الحاقی خیلی به ما ضربه می‌زند و لازمه آن این است که ما مراکز نظامی را در اختیار آنها قرار دهیم و نظارت‌ها آنلاین شود. حال حرف ما این است که اگر در حال حاضر نظارت آنلاین است جلوی آن گرفته شود و جلوی پروتکل‌های الحاقی گرفته شود.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت این کار را انجام نمی‌دهد به دلیل آنکه دیپلماسی التماسی دارد و این دیپلماسی التماسی امتحان ندارد، اصلاً معتقد نیست. دولت معتقد است که تنها چاره ما این است که با آمریکا کنار بیاییم و هر چه گفت گوش دهیم. حتی مکانیسم ماشه و تحریم علیه ملت اعمال می‌کند و فشار می‌آورد ما باید عقب نشینی کنیم. این دیپلماسی،‌ دیپلماسی غلطی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خاتمه اظهار داشت: حتی اگر آقای روحانی می‌خواهد به برجام عمل کند باید اجرای برجام را توقف دهد و پروتکل های الحاقی را تعلیق کرده و اجرا نکند.