سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت تغذیه را در کشور داراست

جواد اکبری زاده به خبرنگار ما گفت: سل و سوء تغذیه دو معضل اساسی در سیستان و بلوچستان به شمار می رود که در راستای مبارزه با آن در طی سال های اخیر تلاش های وافری انجام گرفته است.

 

وی افزود: در ده سال گذشته به طور میانگین از هر ۱۰۰ هزار نفر، حدود ۱۲۰ نفر در سییتان و بلوچستان به بیماری سل مبتلا بوده که متاسفانه با آمار بالایی مواجه بوده است.

 

وی ادامه داد: با تلاش های انجام شده در طی سال های اخیر آمار ابتلا به سل در استان به ۷۸ نفر در هر صد هزار نفر رسیده است که با این وجود نسبت به سایر نقاط کشور از آمار بالایی برخوردار است.

 

وی تصریح کرد: به دلیل هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان که دارای بدترین وضعیت بهداشتی هستند و همچنین به خاطر خشکسالی های اخیر و ریزگردها که عامل مستعد کننده در بحث سل می باشد با وجود اقدامات ارزنده آمار سل در استان بالاست.

وی با بیان اینکه، هرچه وضعیت تغذیه ای پایین تر باشد سل گسترش بیشتری دارد افزود: عدم همکاری و عدم مراجعه برخی از شهروندان با توجه به اینکه بیشتر خدمات آزمایشگاهی رایگان می باشد افزایش سل را در برداشته است.

 

وی با اشاره به اینکه، مشکل راه اندازی بخش رادیولوژی در سیستان برطرف شده است، عنوان کرد: مراکز شبانه روزی موجود در مراکز بهداشتی روستایی پنج شهرستان سیستان به بیماران سرپایی، خدمات ارایه می کنند.

 

وی تاکید کرد: بیش از چهار هزار سبد غذایی با هدف مبارزه با سوتغذیه بین زنان باردار و شیرده توسط ارگان خیریه تحت نظر بیت رهبری توزیع می شود.

 

اکبری زاده افزود: کشور به هفت منطقه سوتغذیه ای تقسیم شده است که در این راستا سیستان و بلوچستان با خشکسالی های اخیر و عدم توان مالی مردم با فاصله بسیار در بدترین وضعیت تغذیه ای قرار دارد.

 

وی در پایان گفت: خدمات بهداشتی در روستاهها به نحواحسن انجام می شود به طوری که دانشگاه علوم پزشکی شهرستان زابل، از لحاظ بهداشتی در سطح بالایی قرار گرفته و از نظر شاخص های وزارت بهداشت نیز از بسیاری از دانشگاه های کشور برتر می باشد.