گام مشترک مهاراجه ها و چشم بادامی ها برای توسعه بندر چابهار

حسن روحانی از ابتدای حضور خود به عنوان سکان دار مدیریت اجرایی کشور دوبار به چابهار سفر کرد تا اهمیت این منطقه برای دولتمردان بیش از پیش به چشم بیاید البته برخی از وزرا نیز سفرهای چندباره به این منطقه را تجربه کردند و بارها از اهمیت این منطقه استراتژیک سخن گفتند اما گویا از حرف تا عمل این مسئولین فاصله ای زیاد است.

 

منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد هفت گانه کشور است که در زمینی به مساحت 140 کیلومترمربع و در 9 پیکره تجاری، کارگاهی، مسکونی، صنایع سنگین، نیمه سنگین و سبک، روستای تیس، جنگلی در هفتم شهریور سال 1372 توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و اوایل سال 1373 آغاز به کار کرد.

 

دولتمردان از پروژه های صنعت نفت، پتروشیمی و خودروسازی برای تحول اقتصادی در این منطقه خبر داده بودند و چابهار را محور توسعه شرق کشور نامیدند.

 

آنها برای اینکه این اهمیت را در عرصه عمل هم نشان دهند هر از چند گاهی با کشورهای مختلف رایزنی می کردند اما دست آخر فقط از این رایزنی اضافه شدن نام کشورهای مختلف به لیست علاقمندی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار بود و در عمل اقدامی مشاهده نمی شد.

 

در بین نام های پرتعداد کشورهای خواهان سرمایه گذاری در منطقه چابهار شاید جدی ترین کشوری که مطرح می شود هند بود اما مهارجه ها علی رغم قول های بسیار هنوز قدم های عملی برنداشته اند.

 

اردیبهشت ماه امسال بود که ایران و هند تفاهمنامه همکاری برای توسعه بندر چابهار امضا کردند این تفاهمنامه را وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر کشتیرانی ،‌ حمل و نقل جاده ای و بزرگراه های جمهوری هند امضا کردند. 

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: دولت جدید هند مصمم شده است سرمایه گذاری بزرگی را در تجهیز و توسعه بندر چابهار انجام دهد.

 

در این تفاهم‌نامه طرف هندی با 85 میلیون دلار سرمایه گذاری برای تجهیز فاز یک بندر چابهار موافقت کرد و بر اساس بخش دیگری از این تفاهمنامه ، طرف هندی برای سرمایه گذاری 110 میلیون دلاری در توسعه سایر فازهای بندر چابهار نیز اعلام آمادگی کرده است.

 

اکبر ترکارن مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور که به دنبال حضور پر رنگ هندی ها در چابهار بود نیز در جمع کارکنان نهادهای ایرانی در سفارت ایران در دهلی نو، گفت: ایران تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری کشورهای مختلف به ویژه هند در چابهار فراهم کرده است.

 

اما هندی ها نیز که بارها نشان داده اند با اخم آمریکایی ها زیر همه چیز می زنند در راه سرمایه گذاری در بندر چابهار بسیار محتاط عمل می کنند تا نکند مورد شماتت کدخدا قرار بگیرند.

علی ای حال در بین این گزینه ها باید روی قول هندی ها برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار حسابی ویژه باز کنیم.

 

و اما ژاپن، وبسایت ژاپنی نیکای (Nikkei) در راستای تلاش مقامات ژاپنی مبنی بر ورودشان به بازار ایران در شرایط پسا تحریمی نوشت: «دولت ژاپن امیدوار است تا در توسعه یک مرکز تدارکاتی در جنوب شرقی ایران نقشی را ایفا کند.

 

یکای در ادامه نوشت: «ژاپن امیدوار است که در ساخت و ساز این مرکز تدارکاتی با هند مشارکت داشته باشد. این مرکز شامل یک بندر و یک مجتمع صنعتی می باشد که هم اکنون ساخت و ساز آن از سوی طرف هندی آغاز شده است. از آنجا که ایران در انتظار ورود به دوره پیشرفت اقتصادی پس از برطرف شدن تحریم هایش بود، ژاپن نیز در این راستا اعلام آمادگی کامل کرده است.»

 

 این وبسایت ژاپنی در انتهای این گزارش یادآور شد که دولت ژاپن از ورود به بازار ایران و سرمایه گذاری در این کشور به دنبال اهداف بخصوصی است و به همین دلیل بندر چابهار را مورد نظر دارد زیرا این بندر که واقع در جنوب شرقی ترین نقطه ایران است، جزئی از مناطق آزاد محسوب می شود. و از طرفی دسترسی کاملی را به خطوط حمل و نقل دریایی از طریق اقیانوس هند را فراهم می آورد. این مرکز، محوری تجاری برای افغانستان و سایر کشور های آسیای مرکزی است. 

 

در هر حال به وجود مطرح بودن نام کشورهای مختلف، آنچه محتمل تر است اینکه چشم بادامی ها و مهاراجه ها گویا قرار است دست در دست هم توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران را کلید بزنند.