رکورداری در سل، سهم سیستان و بلوچستان از همسایگی با کشورهای پرخطر

سل از بیماری‌های عفونی میکروبی است که همچنان در میان مردم جهان افرادی را درگیر بیماری کرده و علی‌رغم آنکه درمان دارد، بسیاری از بیماران خود را دچار عوارض غیرقابل برگشت کرده یا حتی می‌کشد.

اینکه در قرن بیست و یکم، بیماری‌هایی نظیر سل، وجود دارد، به‌عنوان یک مشکل جهانی مورد پذیرش قرار دارد اما علم آنقدر پیشرفت کرده است که بتوان با یک دوره کامل درمانی، این بیماری مهلک را درمان کرد.

با این حال آمار مبتلایان به سل کشورهای افغانستان و پاکستان 35 برابر ایران است و به دلیل ضعفی که در نظام سلامت دارند و همچنین همسایگی با سیستان و بلوچستان، بار سلامت این دو کشور هم به عهده نظام سلامت استان سیستان و بلوچستان افتاده است. سل یک بیماری عفونی واگیردار است که از قدیم الایام وجود داشته و یکی از مهم‎ترین بیماری‎های عفونی قرن حاضر است که توانایی درگیر کردن همه ارگان‎های بدن را دارد.

 

افغانستان و پاکستان جزو کشورهای پرخطر

مینا پارسی کارشناس مسئول سل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره به یکی از رسانه ها گفته بود که از همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان بعنوان زنگ خطر در زمینه برنامه سل در کشور و استان سیستان و بلوچستان یاد و کرد و گفت که افغانستان و پاکستان جزو 22 کشوری هستند که دارای بار بیماری سل هستند.

ملیحه متانت مسئول مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری زاهدان نیز در این خصوص گفته بود که: بیش از 70 درصد مبتلایان به بیماری سل در کشور‌های افغانستان و پاکستان سکونت دارند.

وی اظهار داشت: میزان موفقیت درمان در بیماران مسلول در ایران 83 درصد در موارد جدید سل و 72 درصد درمان مجدد گزارش شده است.

 

70 درصد مبتلایان به سل در افغانستان و پاکستان سکونت دارند

وی افزود: طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت یک سوم جمعیت دنیا آلوده به سل هستند.

متانت با بیان اینکه سل از قدیمی‌ترین بیماریهای انسانی است، ادامه داد: سل بدلیل اینکه اغلب از طریق تنفسی منتقل می‌شود، بیش از بیماری ایدز نگران کننده است.

مسئول مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری زاهدان تصریح کرد: دو کشور افغانستان و پاکستان که در همسایگی ایران قرار دارند در زمره 22 کشور بسیار آلوده دنیا از لحاظ ابتلاء به سل هستند و بیش از 70 درصد مبتلایان در منطقه مدیترانه شرقی در این دو کشور سکونت دارند.

وی با اشاره به شناسایی اتباع بیگانه مسلول در سیستان‌و بلوچستان افزود: خوشبختانه با انجام مداخلات مختلف و اطلاع‌رسانی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان توانسته است نقش بسزایی در شناسایی به موقع و درمان بیماران مسلول داشته باشد.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های مرکز بیماری‌های وزارت بهداشت، افق یک‌هزار و 404 بر مبنای افزایش بیماریابی سل ریوی اسمیر مثبت  به بیش از 85 درصد و موفقیت در درمان این گروه به بیش از 90 درصد پیش‌بینی و طرح‌ریزی شده است.

 

سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت تغذیه را در کشور داراست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان زابل عنوان کرد: به دلیل هم مرزی با کشورهای بیماری خیز افغانستان و پاکستان، از هر 100 هزار نفر سیستانی و بلوچ، 78 نفر مبتلا به سل می باشند.

جواد اکبری زاده به خبرنگار اوشیدا گفت: سل و سوتغذیه دو معضل اساسی در سیستان و بلوچستان به شمار می رود که در راستای مبارزه با آن در طی سال های اخیر تلاش های وافری انجام گرفته است.

وی افزود: در ده سال گذشته به طور میانگین از هر 100 هزار نفر، حدود 120 نفر در سیستان و بلوچستان به بیماری سل مبتلا بوده که متاسفانه با آمار بالایی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: با تلاش های انجام شده در طی سال های اخیر آمار ابتلا به سل در استان به 78 نفر در هر صد هزار نفر رسیده است که با این وجود نسبت به سایر نقاط کشور از آمار بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: به دلیل هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان که دارای بدترین وضعیت بهداشتی هستند و همچنین به خاطر خشکسالی های اخیر و ریزگردها که عامل مستعد کننده در بحث سل می باشد با وجود اقدامات ارزنده آمار سل در استان بالاست.

 

از هر 100 هزار نفر سیستانی و بلوچ، 78 نفر مبتلا به سل هستند

وی با بیان اینکه، هرچه وضعیت تغذیه ای پایین تر باشد سل گسترش بیشتری دارد افزود: عدم همکاری و عدم مراجعه برخی از شهروندان با توجه به اینکه بیشتر خدمات آزمایشگاهی رایگان می باشد افزایش سل را در برداشته است.

وی با اشاره به، مشکل راه اندازی بخش رادیولوژی در سیستان برطرف شده است، عنوان کرد: مراکز شبانه روزی موجود در مراکز بهداشتی روستایی پنج شهرستان سیستان به بیماران سرپایی، خدمات ارایه می کنند.

وی تاکید کرد: بیش از چهار هزار سبد غذایی با هدف مبارزه با سوءتغذیه بین زنان باردار و شیرده توسط ارگان خیریه تحت نظر بیت رهبری توزیع می شود.

اکبری زاده افزود: کشور به هفت منطقه سوءتغذیه ای تقسیم شده است که در این راستا سیستان و بلوچستان با خشکسالی های اخیر و عدم توان مالی مردم با فاصله بسیار در بدترین وضعیت تغذیه ای قرار دارد. 

وی در پایان گفت: خدمات بهداشتی در روستاهها به نحواحسن انجام می شود به طوری که دانشگاه علوم پزشکی شهرستان زابل، از لحاظ بهداشتی در سطح بالایی قرار گرفته و از نظر شاخص های وزارت بهداشت نیز از بسیاری از دانشگاه های کشور برتر می باشد.

 

هر دقیقه ۳ نفر به علت بیماری سل فوت می کنند

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ادامه با اینکه بیماری سل قابل پیشگیری و درمان است، گفت: اما هر دقیقه سه نفر در دنیا به علت این بیماری فوت می کنند. در کشورهای در حال توسعه، به علت ضعف سیستم های بهداشتی و درمانی و عدم توجه به برنامه های ملی کنترل سل، بیماری سل بیشتر  مشهود است. با شرایط فعلی که میزان بیماری ۱/۵ درصد در سال کاهش می یابد، پایان بیماری در سال ۲۰۳۰ قابل دسترسی نمی باشد.

مسجدی با اشاره به وضعیت بیماری سل در کشور، تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار موجود در سایت وزارت بهداشت، در سال ۹۳، جمعاً ۱۰۰۴۴ مورد ابتلا به بیماری سل در سطح کشور ثبت شده که در میان استان ها، سیستان و بلوچستان و گرگان بیشترین میزان بروز و شیوع را در کشور داشته اند. همچنین شهرستان زابل بیشترین میزان ابتلا را بر حسب جمعیت دارا می باشد و به همین دلیل خیرین بنیاد نیکوکاری فردوس تقبل کرده اند تا در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زابل، مرکز پزشکی جامع درمانی، آموزشی و تحقیقاتی مختص بیماری سل تاسیس نمایند تا ضمن جوابگویی به نیازهای منطقه، اقدامات اساسی برای کنترل بیماری را نیز فراهم شود.