کالای بی کیفیت چینی ناشی از خواست تجار ایرانی است

ورود کالاهای بی کیفیت خارجی علاوه بر وارد آوردن ضربات غیر قابل جبران به تولید داخلی چه بسا مشکلات بهداشتی را نیز شاید با خود به همراه داشته باشد چرا که در تولید این کالاها دقت کافی اعمال نمی شود.

 

ورود کالاهای چینی، تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و در پی آن بیکاری شمار زیادی از جوانان این مرز و بوم را با خود به همراه داشته است بنابراین آنچه که به شدت این روزها باید در بازار داخلی کشور باید مورد توجه بسیار جدی و ویژه قرار گیرد توجه به کالاهای داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت چینی است.

 

کالاهای چینی بازار را قبضه کرده اند

 

به محل فروش اسباب بازی های وارداتی که توسط دست فروشان دادو ستد می شود نزدیک می شوم. کودکان با شور و اشتیاق چشم از اسباب بازی ها برنداشته و با اصرار خواهان خرید آنان از والدینشان بودند بنابراین سر صحبت را با یکی از فروشندگان باز می کنم.

 

فروشنده که نامش محمد است به خبرنگار ما گفت: به دلیل تنوع اجناس و ارزانی اسباب بازی های چینی طرفداران بسیاری دارند در حالی که پس از تنها چندبار استفاده به راحتی فرسوده و غیرقابل استفاده می شود.

 

وی ادامه داد: اسباب بازی ها و اجناس خارجی و عمدتا چینی بازار را قبضه کرده و مردم بدون توجه به عدم کیفیت آنان و حتی شاید تفاوت فرهنگی آن با جامعه به راحتی آنان را خریداری می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه نه تنها اسباب بازی بلکه سایر محصولات نیز از کشور چین در بازار به راحتی و به وفور یافت می شود در حالی که در مقابل کالای تولید داخل از هیچ گونه کیفیت یا برتری برخوردار نیستند.

 

محمد اضافه کرد: اگر مردم و مسولان از کالای داخلی حمایت می کردند و با عدم خرید این محصولات از ورود آن به کشور جلوگیری می کردند شاید الان من نیز به جای اشتغال به عنوان دست فروش دریک کارخانه یا تولیدی ایرانی مشغول به کار بودم.

 

قدرت خرید مردم متناسب با هزینه ها نیست

 

نماینده اسبق ادوار زابل و زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی قدرت خرید مردم کاهش می یابد به کالاهای ارزان قیمت و با کیفیت پایین هجوم می آورند که در حال حاضر نیز به دلیل عدم تطابق قدرت خرید مردم با هزینه ها مردم به سمت کالاهای چینی بی کیفیت روی آورده اند.

 

عباسعلی نورا با بیان اینکه، دستیابی ما به بازارهای رقابتی در اقتصاد بسیار کمتر شده است به خبرنگار اوشیدا گفت: با توجه به عدم مراوده تجاری ایران با بسیاری از کشورها، مجبور به دریافت کالا از سوی کشورهایی که مراودات تجاری با ایران دارند هستیم که در این راستا چین نیز یکی از کشورهایی است که در ازای نفت، کالای تولیدی خود را به کشور وارد کرده که این امر به شدت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

 

وی ابراز داشت: چینی ها مدعی درخواست تجار ایرانی مبنی بر کالاهای غیراستاندارد و بی کیفیت هستند که این مطلب باعث ایجاد شبهه در آنان مبنی بر اینکه چرا ایرانیان خواهان کالاهای بی کیفیت هستند شده است.

 

نورا با بیان اینکه، رکود اقتصادی کشور، سبب کاهش تولید و در پی آن تاثیر بر بازار مصرف خارج شده است افزود: رکود اقتصادی سبب گرایش به سمت کالاهای خارجی و اجنبی می شود.

 

سیستان و بلوچستان پایین ترین درآمد سرانه کشور را داراست

 

دکترای ریاضیات با گرایش اقتصاد کاربردی با اشاره به اینکه، سیستان و بلوچستان از هر نظر دارای مولفه های پایینی است بیان داشت: سیستان و بلوچستان پایین ترین درآمد سرانه کشور را داراست به طوری که جز استان هایی است که از متوسط کشوری پایین تر است.

 

نورا ادامه داد: قدرت خرید مردم سیستان و بلوچستان به شدت پایین است در نتیجه مجبور به خرید کالاهای بی کیفیت چینی می باشند. وی تاکید کرد: دولتمردان و مجلسیون بیشتر دارای تفکر سیاسی و کمتر دارای تفکر اقتصادی هستند و به جای استانداردها، افزایش قدرت خرید مردم و کیفیت کالاها تنها به دنبال جلب رضایت مردم بدون در نظر گرفتن جوانب آن هستند.

 

وی ابراز داشت: در نوع مصرف متاسفانه ذهنیت های اجتماعی منفی مبنی بر ارجحیت کالای خارجی و همچنین افزایش جایگاه و شخصیت به وسیله استفاده از کالاهای تولیدی خارج از کشور وجود دارد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به، تبلیغات کشورهای بیگانه تاثیر به سزایی در ورود کالاهای بی کیفیت خارجی دارد عنوان کرد: هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران تحت شعاع و فشار توسط هزاران رسانه صوتی و تصویری نیست که در این راستا این رسانه ها تنها به دنبال نمایش های کذبی مبنی بر حکمفرمایی بدترین شرایط در ایران و همچنین خوشبختی افراد خارج از ایران می باشد که با این وجود متاسفانه رسانه ملی نیز رسالت خود را به خوبی در خصوص هجمه های دشمنان انجام نداده است.

 

افزایش رکود نتیجه ی ورود کالاهای بی کیفیت چینی است

 

نماینده اسبق ادوار زابل و زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش رکود اقتصادی، کاهش شاخص های اقتصادی از نظر اشتغال و خروج سرمایه ملی کشور و ارز از عمده نتایج ورود کالاهای بی کیفیت چینی به شمار می رود.

 

نورا با بیان اینکه، اگر کشوری ارز خود را در ازای دریافت کالای مصرفی خارج کند توان و قدرت خود را کاهش و با عدم موفقیت همراه می باشد اذعان داشت: کشورهای موفق توان ملی و ارز خود را تنها زمانی پرداخت می کنند که چیزی که تولید آنان را افزایش دهد را دریافت کنند.

 

وی عنوان کرد: ایران در قبل از انقلاب و در پاره ای پس از انقلاب کشوری مصرف کننده بوده هر چند در بعد از انقلاب تولید کننده خوبی در بعضی کالاها بوده و از وابستگی رها شده اما در برخی مسایل تراز تجاری کشور را با ورود کالاهای خارجی و مصرف گرایی پایین آورده است.

 

وی ادامه داد: تراز تجاری کشور به دلیل درآمدهای نفتی خوب نشان می دهد اما اگر نفت نبود شاید از بسیاری از کشورها پایینتر بودیم.

 

نظارت دولت بر قیمت و کیفیت کالا افزایش یابد

 

دکترای ریاضیات با گرایش اقتصاد کاربردی تصریح کرد: مردم با مشارکت، حمایت و مصرف کالای داخلی و اجتناب از مصرف کالای خارجی راهگشای اقتصاد کشور باشند  همچنین دولتمردان بر قیمت و کیفیت کالاها دقت و نظارت بیشتری از خود نشان دهند.

 

نورا اظهار داشت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و دولت وظایف خود را با تولید کالای با کیفیت و قیمت رقابتی با جنس خارجی به خوبی انجام داده تا زمینه مشارکت و حمایت مردم ایجاد شود چرا که در غیر این صورت مصرف کننده تمایل خود را برای خرید جنس داخلی از دست می دهد که در این راستا بازار اقتصاد رقابتی باید ایجاد شود.

 

وی با عنوان اینکه اقتصاد درون گرا توان ملی و اشتغال را افزایش و رکود را کاهش می دهد تصریح کرد: مشکلات اقتصادی موجود را با توجه به شرایط بین المللی که بر روابط بین المللی ایران حاکم است و با توجه به نامطلوب بودن نتیجه برجام، بایداز اقتصاد درون گرا بهره برد که متاسفانه دولت تدبیر و امید از آن غفلت و اقتصاد درون گرا را فدای اقتصاد برون گرا کرده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از رکود اقتصادی کشور به دلیل نامطلوب بودن نظام پولی، بانکی و ارزی کشور می باشد بنابراین باید تحول ساختاری در نظام پولی، بانکی و ارزی کشور ایجاد شود.