ذخایر خونی سیستان و بلوچستان به نقطه بحران رسید

اهدای خون یکی از اقدامات بشر دوستانه ای است که در تمامی کشورهای جهان مردم برای کمک به هم نوعان خود و نجات جان بیماران در حرکتی خودجوش خون خود را اهدا می کنند.

سالانه تعداد زیادی از واحدهای خونی اهدا شده برای بیماران مبتلا به برخی بیماری های خاص استفاده می شود و تعداد زیادی هم برای نجات جان مجروحین سوانح رانندگی که متاسفانه آمار بالایی هم دارد اختصاص می یابد که این موارد استفاده نیاز به اهداء خون را به شدت بالا برده است.
در این میان موارد حوادث دیگر و یا حتی برخی از زایمان ها هم به شکل جدی نیاز به خون برای بیمار دارند که این موارد هم به خودی خود میزان فراورده های استفاده شده در هر روز را افزایش می دهد لذا با توجه به این که خون جایگزین غیر طبیعی ندارد تنها راه تهیه و ذخیره سازی آن اهدا خون توسط افراد هر جامعه است که این امر در تمامی کشورهای جهان امروزه رواج یافته است.
با گذشت 7 روز از ماه مبارک رمضان ذخایر خونی سازمان انتقال خون در استان سیستان و بلوچستان به مرحله بحرانی رسیده است و اکنون بیماران، نیازمند یاری مردم هستند.
امسال نیز به سبب گرمای طاقت فرسای حدود ۵۰ درجه در دیار جنوب شرقی ایران به طور طبیعی بر روی حضور مردم در پایگاه های انتقال خون اثر گذاشت و در زمینه تامین نیاز خونی، بیماران را دچار مشکل کرد.

 

کمبود خون در سیستان و بلوچستان نگران کننده است
به گفته مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان: همزمان با ماه مبارک رمضان با توجه به نیاز بیماران این استان به خون با کمبود این فرآورده مواجه هستیم که امیدواریم افراد بیشتری نسبت به این اقدام خداپسندانه اقدام کنند.
سهیلا خسروی اظهار داشت: سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در ماه رمضان روند اهدای کند خون را تجربه می کند که این امر سبب کاهش ذخایر خونی شده است و ادامه این روند شرایط بحرانی در وضعیت خون به وجود می آورد.
وی ادامه داد: نیاز به خون همیشه وجود دارد چرا که سلولهای خونی عمر کمی دارند و نمی توان در مدت طولانی آنها را ذخیره کرد. 

 

رگ های بیش از 3 هزار بیمار در انتظار یاری روزه داران
وی با بیان اینکه روزه داری با اهدای خون منافات ندارد گفت: روزه داران می توانند بعد از افطار خون خود را اهدا کنند اما تا سحر باید تغذیه مناسب داشته باشند.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پایگاه های انتقال خون در سراسر استان در این راستا بعد از افطار از ساعت 20 الی 23.30 به مدت بیش از چهار ساعت پذیرای شهروندان هستند.
خسروی بیان کرد: تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی ‌حالی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از علل کاهش استقبال هموطنان به اهدای خون است.
وی ادامه داد: اهدای خون به استناد فتواهای موجود از مراجع دینی نه تنها سبب ابطال روزه نمی شود بلکه واجب کفایی نیز شمرده شده است.
وی خاطر نشان کرد: 2 هزار و 900 بیمار تالاسمی، 760 بیمار دارای اختلال نادر خون ریزی دهنده، بیماران دیالیزی و غیره در سیستان و بلوچستان وجود دارد که روزانه 350 واحد خون و فرآورده های خونی مورد نیاز است.
وی با تبریک 14 ژوئن برابر با 24 خرداد روز جهانی اهدای خون گفت: چشمان بیماران دردمند در انتظار مهر هموطنان است و توصیه می شود افراد در طول ماه مبارک رمضان اقدام به اهدای خون کنند.
وی افزود: با توجه به نیاز بیماران سیستان و بلوچستان به خون، توصیه می شود هموطنان نیک اندیش استان اهدای خون را تنها به شبهای قدر موکول نکنند زیرا در این شبها مراکز اهدای خون با ازدحام جمعیت مواجه می‌ شوند و این خود مانع ارائه خدمات مطلوب و سبب معطلی مراجعه‌ کنندگان می شود.

انتهای پیام/